Emma
    Hej!

    Jag kommer till sommaren ha tagit min första examen inom ett program på 180-poäng. Inom detta program har jag även läst Företagsekonomi 1 och 2, dvs totalt 60 poäng företagsekonomi. Min tanke är nu att även läsa Företagsekonomi 3, för att få en filosofiexamen i företagsekonomi. Jag tänker att jag ska studera detta på distans och tycker det har varit svårt att hitta vilka högskolor eller universitet som erbjuder detta tillvägagångssätt. Jag har hittils sett att Linneuniversitetet erbjuder 2 kurser på nivå 3 inom företagsekonomi, samt även examensarbetet inom företagsekonomi på distans. Men finns det förutom detta andra högskolor eller universitet som erbjuder detta?
    • Liselotte : OBS! distans kan finnas i olika "former" - Med eller Utan obligatoriska träffar. Var observant på det! Obligatoriska träffar vid distans är just OBLIGATORISKA och det kan vara rätt många sådana träffar. vill du inte besöka skolan över huvudet taget bör du leta efter "Distans utan obligatoriska träffar".

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,
    om du läser några kurser företagsekonomi på ett lärosäte och sedan fortsätter läsa samma ämne på ett annat lärosäte, finns det risk att kurserna "överlappar" varandra till viss del och när du sedan vill få ut kandidatexamen, kan det visa sig att det fattas "poäng", trots att du har läst 90 hp företagsekonomi, detta pga det kan eventuellt vara så att vissa delkurser ingår på ett lärosäte inom företagsekonomi 2 och på ett annat lärosäte - inom företagsekonomi 3. Vi har i alla fall varit med om liknande fall, när folk undrade hur det kommer sig att trots 90 hp inom ett och samma ämne - att det ej räcker till för att uppfylla kraven för en kandidatexamen.
    För att undvika ett sådant problem, rekommenderas det att läsa alla 90 hp inom samma ämne - på samma lärosäte.
    Exakt var de högskoleutbildningar finns som är sökbara nu och som passar in på dina önskemål - är det bäst du frågar hos Antagning.se därför att det är på www.antagning.se som alla de sökbara högskoleutbildningar i Sverige bör visas och vara sökbara på.
    Det finns inga hemliga högskoleutbildningar i Sverige och alla bör kunna hittas på www.antagning.se
    Om man inte är säker på att man har hittat alla eller har hittat rätt - är det bäst att vända sig till Antagning.se (som sagt, det är deras sida). Jag kan söka i sökrutan på www.antagning.se - och få fram viss resultat på min sökning. Det kan du också göra. Vi kan få fram olika resultat... som kan bero på att vi skriver in olika "sökord" eller kanske pga det kan vara ngt. tekniskt fel på sidan - www.antagning.se
    Vi på Fråga SYV kan inte ta ansvar på vad som visas på Antagning.se

    Tips: prata med studievägledare på den institutionen (på det lärosäte) där du vill få ut din examen. Pga "akademisk frihet" kan varje lärosäte bestämma rätt mycket själva, lokalt och du kan få olika svar på olika lärosäten. Exempelvis kan det på ett lärosäte räcka att man har 90 hp företagsekonomi + 90 hp vilka andra kurser som helst... men på ett annat lärosäte krävs det att ännu minst 30 hp är inom "liknande ämne" som t.ex Ekonomi eller Redovisning/Beskattning. Det är alltså omöjligt att ge ett generellt svar på exakt vad du behöver uppfylla för att kunna ta ut examen. Du måste vända dig till just det lärosäte där du vill ta ut examen.
    Man kan givetvis chansa... läsa det man tror är rätt och det kan gå vägen; men det kan också bli så att du får svar att det räcker inte och du måste läsa ännu mer.
    Som tur är, kan man söka jobb även på "lösa kurser" som inte är ihopsatta i någon examen.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Du är givetvis välkommen att ställa fler frågor till oss på fråga syv. Att vi inte ger svar med en fullständig lista på alla högskoleutbildningar som kan passa in på dina önskemål beror på att vi inte har någon som helst kontroll över www.antagning.se och vi vill inte vilseleda dig genom att påstå någonting som kanske inte är sant.

    Vänligen

    L.

    Liselotte

    Tips: hv.se/utbildning/kurs/foretagsekonomi-med-inriktning-mot-organisation-och-ledarskap-niva-61-90-heltid-distans-542302/?anmkod=HV-54230&termin=VT%202019 - kika på den utbildning. Distans utan träffar - men ges under våren 2019 (sista ansökningsdag 15 oktober 2018).

    Jag sökte nu på www.antagning.se - utifrån de kriterier du gav och hittade tyvärr inte någon utbildning som passar in, se en lista som jag fick fram - antagning.se/se/search?period=HT_2018