Klara
    Hej!

    Ja jag undrar egentligen bara om det är möjligt att få en examen i design av fristående kurser på distans. Jag bor i Norge och vill studera något kreativt, t.ex. design eller arkitektur eller liknande... Inget sådant finns på universitetet i staden jag bor i. Har därför letat runt efter program på distans men inte hittat något som är inom den ämnen jag är intresserad av. Därför undrar jag om det är möjligt att plocka ihop sitt eget program och på så vis skaffa sej en kandidatexamen inom design eller arkitektur? Vore enormt tacksam för svar :) mvh.. Klara

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Klara,

    i Sverige är det så att varje lärosäte (högskola/universitet) har rätt mycket "att säga till om" på skolan, lokalt, ang. hur Kandidatexamen blir utformad... De allmänna/generella ramar är att för att ta ut kandidatexamen från ett svenskt lärosäte måste man ha minst 180 hp (godkända högskolepoäng, som motsvarar heltidsstudier i 3 år på akademisk nivå och att minst hälften av dem måste vara i ett och samma Huvud-ämne). Sedan måste man också göra "kandidatkurs" och det gör man på det lärosäte där man vill ta ut kandidatexamen.
    Vilka kurser, förutom huvudämnet som får ingå - kan varje högskola/universitet bestämma själva och du kan därför få rätt olika svar på olika högskolor/universitet (i alla så fall så är det nu, i Sverige).

    Därför måste du egentligen vända dig till de högskolor/universitet där du vill ta ut kandidatexamen. Jag förstår att det är ett "konstigt råd" - det finns ju så många olika lärosäten!!! och ska man verkligen kontakta alla dem?
    Det är tyvärr så att pga varje lärosäte får "hitta på" egna lokala regler (inom vissa ramar, men ändå) - så är det tyvärr så att man är mer eller mindre tvungen att antingen "gissa och chansa" eller att kontakta alla de högskolor/universitet som man kan tänka sig kan utfärda kandidatexamen inom ditt intresse-område.

    Du kan också ha tur och träffa på någon studievägledare på högskolenivå som är villig att titta lite utanför "de egna utbildningar", dvs vill utforska lite mer kring vad som andra lärosäten kan erbjuda och ska därför kunna ge dig ett mer generellt svar än endast "Hos oss kan du läsa...." (vilket är tyvärr rätt vanligt, dvs att studievägledare på högskolor/universitet vet endast om sina egna utbildnignar - på sitt eget lärosäte och i princip inget om vad de andra erbjuder).

    Om du ska bo i Norge men läsa i Sverige - då är du begränsad till "distans utan obligatoriska träffar" >> - och det är rätt begränsat antal kurser som erbjuds inom det.

    Det är mycket bekvämare - att hitta ett program, där du blir garanterat plats på varje nästa kurs inom programmet och det verkar finnas - kika ex. på  >> programmet Interaktionsdesigner på Linnéuniversitetet;

    och på

    https://www.hkr.se/program/TGDD2

    Det finns också ett antal kortare utbildningar, ex. 1-årig utbildning till Webbdesigner på Högskolan Väst. Och det finns ett antal kurser - kortare och längre kurser, som förhoppningsvis kan ingå i din framtida kandidatexamen. Men det är klart bekvämare att komma på ett program (de 2 länkar ovan - är till 3-åriga program på distans, enligt uppgift på högskolornas gemensam hemsida Studera.nu är de båda utan obligatoriska träffar, men kika själv närmare på dem).