Karmanies

    Hejsan! Jag läser på en YH-skola, 400 poäng. Jag läser nu sista året och gör i skrivande stund min LIA som är på 70 poäng (=70 dagar). Jag ska samtidigt skriva mitt examensarbete a 30 poäng (=30 dagar). Jag ska därmed prestera 100 dagar på en 70 dagars period. Mitt EA är inte kopplat till min LIA. Min fråga är om det är rimligt att det förväntas att jag ska göra LIA 8-16 mån-fre, och samtidigt skriva 30 poäng på ett EA? Som varannan veckas förälder med flera åtaganden så blir ju detta tufft. Är det normalt förfarande på YH-skolor?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får gärna kontakta MYH, myndighet för yrkeshögskola, och ställa din fråga där; din fråga handlar om den studerandes Rättigheter och är med det en skol-Juridisk fråga som besvaras bäst av en jurist.
    Kontaktuppgifter: E-post till MYH är [email protected] tel.nummer: 010-209 01 00
    Jag tänker på att du är ju inte ensam i din klass/studiegrupp... är det annorlunda för de andra studerande eller har alla ni samma situation? Vad tycker dina kursare/"klasskompisar"?
    Allmänt gäller; på heltid läser man 100 yrkeshögskolepoäng på 20 veckor, alltså, precis som du skriver: en yrkeshögskolepoäng per arbetsdag. 70 yh + 30 yh = 100 yh ska ni hinna genomföra på 20 veckor (en termin).
    Jag tänker på en sak, ang.arbetstiderna på din LiA-plats; du skriver kl.8 till 16 och det är exakt 8 timmar, men vid en arbetspass som är längre än 5 timmar är man tvungen att ha minst 30 minuters lunch-rast... då dina arbetstider på LiA-platsen måste vara 30 minuter längre än vad du uppger i din fråga. Bara en tanke... :)
    Du får, som sagt, gärna kontakta MYH med din fråga.
    Att prestera 100-dagars studie"börda" på 70 dagar borde man inte behöva göra, men en termin som är på 20 veckor förutsätter 100 arbetsdagar ju... så jag förstår inte riktigt hur det hela "går ihop"... Sedan undrar jag också varför temat för ditt Examensarbete inte alls hänger ihop med din LiA... du gör ju både examensarbete och genomför LiA inom samma utbildning? Kan inte du ändra temat för EA så att det passar till de arbetsuppgifter du har på din LiA?
    Jag antar att du vill lära dig så mycket som möjligt för att bli förberedd inför det som "väntar dig" på en arbetsplats efter en YH-examen. Gör ditt bästa, är mitt råd. Du kan inte göra mer än ditt bästa. Ägna 70 dagar till LiA och 30 dagar till ditt EA, det blir sammanlagt 100 dagar = 100 yh/poäng som är heltidsstudier under 20 veckor/en termin. Du kan också prata med din handledare på LiA och be att få lite tid att ägna åt ditt EA, t.ex en timmer per dag... bara ett förslag jag har... Men det är intressant vad MYH har att säga om den saken, så jag vill be dig att återkomma och berätta vilket svar du får från MYH.
    Hoppas det löser sig på ett bra sätt.
    Vi håller tummarna!
    Lycka till med dina studier!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Karmanies : Hejsan! Tack för snabb och bra respons! Och ursäktar att frågan kanske var otydlig på sina ställen. Jag ska försöka vara tydligare. LIA-perioden startade upp i januari, och avslutas i maj, och den är totalt 14 veckor. Under samma period ska vi också skriva vårat examensarbete, som är på 30 poäng. Och detta gäller för alla i klassen. Vi kommer att ha handledning samt opponeringar och dylika saker gällande EA, som innebär att vi kommer behöva ta ledigt från LIA för att kunna vara med på dessa. Problemet är att vi ska göra 100 poäng = 100 dagar, och vi förväntas att göra dem på 70 dagar mellan januari och maj. Iom det är en YH-utbildning så är majoriteten vuxna samt har familjer och annat som också tar tid. 30 dagar x 8h = 240h som ska fördelas på 14 veckor, alltså ca 17h extra i veckan (om jag räknar rätt). Den studietakten är ju inte kul. Jag har mailat till MYH idag och så får vi se vad de svarar. Frågan har lyfts till skolan och de erbjuder att vi ska förlänga terminen och sedan ta examen senare? Är det ok gentemot CSN osv att förlänga en pågående termin?
    • Milla :

      CSN går på de uppgifter som skolorna skickar in. Vill man ha studiemedel för heltidsstudier ska man få betygen så att kurserna avslutas i tid... Om man "drar ut" poängen på längre studietid blir det deltidsstudier. CSN räknar neråt... alltså om man läser på 99,999% av heltid har man rätt till studiemedel på 75%.
      Bra att du mailade till MYH. Det blir intressant att få höra vad MYH säger.
      Vad gäller att studerande är vuxna och har familjer, så förstår jag att det kan bli tufft, men... om vi jämför studier med arbete. Är man anställd på heltid, så jobbar man hela dagarna (40 timmar per vecka) och det spelar ingen roll om man har barn eller inte, arbetstiden blir ju inte kortare för de som har barn. Det kanske borde vara annorlunda men så är det ju i praktiken inte... suck.
      VAB-ar man när man jobbar, så är man "ledig" från jobbet de dagarna... men det blir svårare om man studerar. Ska man ta ut examen, bör man ju bli godkänd på alla kurser som ingår och har man själv varit sjuk och VAB-at när ska man hinna göra alla uppgifter? Det är ett problem... jag förstår att det är tufft men har tyvärr ingen färdig lösning att presentera.

    • Karmanies : Jag menade att det blir tufft för alla, men extra tufft för föräldrarna, när vi förväntas göra 40h LIA plus ca 17h EA i veckan, alltså 57h veckor i 14 veckors tid. Tack för svaren och så får vi vänta på svar från MYH. Jag fördomar att det är sena kvällar och nätter som gäller denna perioden för att få ihop både LIA och EA.
    • Milla : Om LiA pågår i 14 veckor, då har ni ännu 6 veckor "kvar" av terminen ju; terminen är på 20 veckor. Jag förstår inte hur räkenskaperna går ihop...
    • Karmanies :

      Jo, det är för att du fokuserar på de 20 veckorna som i detta fallet är irrelevant. Anledningen till att de 20 veckorna är irrelevanta är för att vi läser fler kurser innan och efter LIA-perioden. Alltså det som är problemet är att skolan har lagt LIA på datum mellan dag 1 och dag 70. Alltså så ska 70 dagars LIA göras på denna 70 dagar långa perioden. Varje dag som vi gör LIA är 8 timmar. Alltså 40 timmar i veckan. Problemet är att vi på samma 70 dagars period är ålagda att göra ett examensarbete som är på 30 poäng, alltså den är på 30 dagar. Vi får inte ta ledigt från LIA för att jobba med examensarbetet på denna perioden, utan vi ska göra examensarbetet som motsvarar 240 timmar, när vi är lediga på kvällar och helger på våran LIA-period. Och det är där som jag tycker att det inte är en human studietakt, 57 timmar i veckan.

    • Milla : Ni ska inte behöva läsa fler än 100 yrkeshögskolepoäng på 20 veckor, eftersom det är det som är heltidsstudier. Ta med med ansvariga på utbildningen. Om du/ni inte får svar som ni kan förstå och acceptera, vänd er till MYH som är den ansvariga myndigheten.
    Läs alla kommentarer