Astrid

    Jag har fått F i matte 4 och har glömt allting så kommer inte bli godkänd på kommande kompletteringstid. Och jag har verkligen inte motivation att börja om kursen och försöka plugga ikapp allting. Så jag undrar om jag kan bara kan ta ett F i matte och ta studenten, och om jag behöver matte 4 i framtiden så får jag läsa upp det på komvux? Jag har inte F i något annat ämne.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Astrid!
    Matematik 4 är en 100poängskurs och max antal F-poäng som eleven kan ha i sitt examensbevis från gymnasiet är 250st. Så, du kan ta ut examensbevis med F i matte4. Det som är "dåligt" (en nackdel för dig) med att ta in F-betyg in i sitt examensbevis är att du "låser in" F-betygen inom examensbeviset och om du senare behöver få upp ditt meritvärde så blir du tvungen att läsa upp matte 4 till ett högre betyg  även om din utbildning inte kräver matte för särskild behörighet.

    Studie- och yrkesvägledare