Philip
    Hej!

    Jag heter Philip och går i nian på Gotland.

    Jag funderar och funderar på vilken linje jag vill gå på på gymnasiet. Jag har kollat in IB och Samhälle. Helst vill jag också flytta tillbaka till fastlandet och gå på gymnasiet där, men det vill inte mamma...

    I vilket fall som helst har jag lite frågor:

    Om jag väljer att bo kvar på ön, finns det några bra rekommenderade extrastudier man kan ta under tiden? En av anledningarna till att jag vill bo på fastlandet är för att skolorna där verkar mycket bättre, seriösare och intensivare.

    Drömmen är att gå Samhälle - Beteende på Aranäs i Halland, dock är det en kommunal skola och då skulle jag inte få något inackoderingsbidrag. Då är det nästan omöjligt att få ihop ett studentboende med tanke på kostnader.. Dessutom är det inte alls så stor chans att komma in där, just eftersom det är en kommunal skola..
    Finns det något sätt man kan gå på en t.e.x. friskola på fastlandet men ändå få något bidrag så man skulle klara av studentboende och lite sparande?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Philip, du är inte myndig och om din mamma inte vill att du flyttar hemifrån, då får du inte söka till en skola som ligger för långt hemifrån. Dina vårdnadshavare måste godkänna ditt gymnasieval.
    Jag är ledsen, men det är meningslöst att diskutera vilken studiestöd du skulle kunna få i fall du kom in på en fristående skola långt hemifrån, om din mamma inte kommer att godkänna din gymnasieansökan.
    Du bör titta på de alternativ som finns för dig när du bor hemma. Det är först den dagen du fyller 18 år som du kan flytta utan att behöva få din mammas samtycke. Så säger lagen.

    På gymnasiet bör man ta mycket eget ansvar. Det är väldigt mycket man kan lära sig genom självstudier.
    För att läsa matte på egen hand rekommenderar vi www.matteboken.se en gratis sida där alla mattekurser är upplagda för självstudier.
    Tyvärr så känner vi inte till liknande sidor för studier i andra ämnen.

    Du kan försöka byta skola till en skola på fastlandet när du fyller 18 år (läsa tredje året på gymnasiet på en annan skola). Detta är fullt möjligt. Många elever byter skola under gymnasietiden.

    Mvh
    Mikael SYV