Zambe
    Hej, Jag undrar vad för möjliga linjer jag kan studera efter att gå "fordon och transportprogrammet" Nu är det snart sommarlov och jag kommer börja 2:an och jag valde eng och svenska 2 så jag har möjligheten att kunna söka in i Högskola/Universitet men vad finns det för linjer i såfall?. Jag undrar också om hur andra ämnen jag väljer sedan i 3:an kan påvärka om vad jag kan studera efter gymnasiet, T.ex jag vill inte egentligen jobba med bilar hela mitt liv utan kanske hade passat bättre om jag jobbat som något annat men som sagt jag undrar vad för grejer jag kan läsa efter gymnasiet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hetem,
    godkända betyg i svenska 2 och 3 samt i engelska 6 krävs för Grundläggande behörighet till högskolestudier. Många högskoleutbildningar kräver även Särskild behörighet. Särskild behörighet är väldigt olika och beror på just exakt vilken utbildning du söker. Bra för dig att läsa matematik 2a och även 3b. Ännu en mycket bra kurs för dig att läsa på gymnasiet är samhällskunskap 1a2. I ditt program ingår samhällskunskap 1a1. Om du får godkänt betyg även i sk1a2, har du i så fall "betyget i sk1b" och samhällskunskap 1b krävs för många högskoleutbildningar.
    Det finns annars rätt många kurser och kan även finnas ett antal högskoleprogram som inte kräver någon särskild behörighet, utan det är endast grundläggande behörighet som krävs. Utbildningsutbud förändras och även behörighetskraven kan förändras. Om du idag läser årskurs 1 på gymnasiet, ska du kunna söka till eftergymnasiala utbildningar först till hösten 2024 (alltså ganska långt fram) och ingen vet idag med säkerhet vilka utbildningar och med vilka behörighetskrav som kommer att bli sökbara då.
    Det finns ofta möjlighet att komplettera för behörighet efter gymnasiet.
    Titta gärna på många olika yrken på www.framtid.se - en sajt där över 2.ooo yrken beskrivs. Hittar du några yrken som du blir mycket intresserad av, se vad vi skriver om utbildning som krävs eller önskas att man har för att kunna jobba inom det yrket. Du kan också återkomma med frågor om enskilda yrken: t.ex fråga vad för utbildning som krävs eller rekommenderas inför det yrket.
    Jag vill också råda dig att kika på Yrkeshögskoleutbildningar - www.yhguiden.se
    Yrkeshögskola utbildningar på eftergymnasial nivå men det är inte detsamma som högskola-Universitet. YH-utbildningar är ofta kortare och mer praktiska och leder direkt till möjlighet att börja jobba (många ggr redan under sin utbildning men definitivt direkt efter utbildningen). Du får gärna titta på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar (nedan finner du snabblänkarna till utbildningarnas beskrivningar):
    bygglovshandlaggare-byggnadsinspektor-campus-vastra-skaraborg
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/bank-och-forsakringsradgivare
    tcc-sverige-ab/arbetsmiljoingenjör
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/apotekstekniker
    ai-developer-jensen-stockholm
    fei-foretagsekonomiska-institutet/key-account-manager
    xenter-botkyrka/3d-tekniker
    tcc-sverige-ab/jarnvagsprojektör
    nackademin/jarnvagsingenjör
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/internationell-miljoinriktad-speditor
    xenter-botkyrka/hisstekniker-installation-reparation-och-service
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/elektronikingenjor-autonoma-fordon

    • Zambe : Så vilka linjer har jag möjlighet att kunna gå med grundlägande betyg?
    • Anna : Med "linjer" menar du program på högskola-universitet, eller yrkeshögskoleutbildningar eller andra typer av utbildningar? utbud och även behörighetskraven förändras. Vilka utbildningar kommer bli sökbara till hösten 2024 kan ingen veta ännu. De utbildningar som finns idag kan läggas ner eller behörighet till dem ändras. Nya utbilndingar skapas. Se vilka yrken som intresserar dig - och se vilka utbildningar som vi idag vet leder till de yrken. Du kan också komplettera för behörighet efter gymnasiet. Var god läs hela mitt svar övan.
    • Zambe : Jag tänker på högskola/universitet som sagt ska jag läsa svenska 2 som andraspråk sedan ska jag läsa eng 6 så jag får grundlägande behörighet att komma in i högskola/unversitet
    • Anna :

      För grundläggande behörighet behöver du även ha godkänt betyg i svenska 3. Du måste ha godkända betyg i svenska 2 Och i svenska 3, eller i SAS, svenska som andraspråk 2 och 3.

    • Zambe : Okej och hur kommer det går till när man ska välja svenska 3 och vad har jag för möjligheter för när det kommer till universitet/högskola vad kan jag läsa?
    • Anna : Alla elever på alla yrkesprogram på gymnasieskolorna har rätt att läsa svenska 2,3 och eng6 om de så önskar, så du måste säga om det på din skola, så får du läsa svenska 3 eller SAS, svenska som andraspråk, 3 under årskurs 3. --- Svar på frågan vad du kan läsa efter gymnasiet kan vi inte ge. Vilka utbildningar som kommer bli sökbara till hösten 2024 vet ingen idag. Utbildningsutbud förändras. Återkom i början av året 2024 - så kan vi förhoppningsvis ge dig ett bättre svar, då det kommer börja "närma sig". Lycka till med dina studier!
    Läs alla kommentarer