Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i examensbevis från gymnasiet får maximalt 250poäng ingå med betyget F.
    Kursen fysik1a är på 150 poäng. Du kan ha F i både fysik1a och 2 (sammanlagt 250 poäng) och i fall du har godkända betyg i alla andra kurser, kommer du klara kraven för examensbevis från gymnasiet, se gymnasieGuiden.se/examen
    Jag vet inte om du själv vet det redan, men tänker att i fall du inte gör det... att berätta för dig att med F i en kurs som du fick under dina gymnasiestudier så kommer du har rätt att göra prövning (innan du går ut gymnasiet); det är frivilligt att utnyttja den rätten, men varför inte? Om du på prövningen får högre betyg, kommer det högre betyget ingå i ditt examensbevis.

    Studie- och yrkesvägledare