Alice
    Jag går i 9an och jag har F i både svenska och engelska. Och även F varning i några till ämnene. Och mina föräldrar och storebror säger att om jag får F i kärnämnena och andra ämnen på HT kommer jag ha mindra chans att komma in på det programmet jag vill gå. Dom säger att oftas brukar HT och VT betyg inte va så stor skillnad på. Så om man har F i kärnämnena och i andra ämnen när man gör som sin preliminär antagning. Så kommer man i typ längre bak i kön om att komma in på programmet man vill gå. Även om man har bättre betyg till våren. Är det här sant? kommer jag ha en mindre chans att komma in på programmet jag vill gå om jag har dåliga betyg på HT men höjer mig på VT? Har HT någon betydelse när man söker till något program eller är det VT betyg som räknas?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Alice,

    slutlig/definitiv antagning till gymnasiet görs på de betyg som finns i elevens SLUTBETYG från Grundskolan. Och de ämnen som läses även på våren i åk9, är det Vårterminens betyg som kommer in i Slutbetyget.
    Det stämmer inte att man har sämre chans att komma in på gymnasiet om man är godkänd i Slutbetyget, men om man inte var godkänd, hade F betyg, under tidigare terminer.
    Däremot är det så att det är svårt att få godkända betyg på våren, om man inte hade godkända betyg i samma ämnen på hösten. Detta för att undervisning under nästa termin bygger på kunskaper som man borde ha fått under föregående termin; och om man inte har en stabil grund (kunskapsgrund) att bygga på - då är det svårt att "inhämta" de kunskaper senare.
    Det är, alltså, svårt att gå från F till E i flera ämnen på bara en termin.
    Men om du får godkända betyg på våren, då spelar det ingen roll att du tidigare hade haft F betyg.

    Svenska är det jätteviktigt att försöka få godkänt betyg i; detta både för att det är Undervisningsspråk och svårt att följa undervisningen när man inte har bra kunskaper i svenska; men också för att man utan godkänt betyg i svenska (eller SAS, svenska som andraspråk) i sitt Slutbetyg från Grundskolan endast är behörig till Yrkesintroduktion>> och Preparand>> inom IM, introduktionsprogrammen, som inte är svenska "nationella program".

    Gör ditt bästa i alla ämnen du läser, men i första hand lägg "krutet" på svenska, är mitt råd!

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    Daniel