Elev
    Hej! Jag har nu gått klart årskurs 1 och fått väldigt bra betyg (D och C), men jag har ett problem. I matte 1b fick jag F på gränsen till ett E på nationella provet. Mitt problem är att jag vill åka på utbytesår till USA, och jag har därför kontaktat olika utbytesår-företag men de säger att man måste ha godkänt i alla ämnen under 4 terminer. Och jag kan inte åka på utbytesår efter 3an för då ska jag vara över 18 år. Det är min största dröm och blev väldigt ledsen, vet ni syv något jag kan göra? Min skola erbjuder ingen sommarskola vad jag vet, men kan man inte göra upp en plan med min mattelärare och de ansvariga på skolan för att få godkänt. Snälla hjälp mig vet inte vad jag ska göra.
    • Mikael : Går du ES eller SA/EK? Det frågar jag för att få fram om även matte 2b ingår i din studieplan? Om sommarskola fråga efter den även på utbildningsförvaltningen i din kommun.
    • Elev : Jag går Samhäll linjen
    • Mikael : På SA ingår även matte 2b som är en svårare kurs än matte1.
    • Anna :

      Se gärna information på rotarystudent.se/om-ettarsutbyte - på vår fråga svarade Rotary att eleverna kan åka på utbytesår efter åk9 (alltså direkt efter grundskolan), eller efter årskurs1... alltså behöver inte vara mellan årskurserna 2 och 3. Så vi undrar var du fick information om att du måste läsa 2 år på gymnasiet och få godkända betyg i alla kurser under fyra terminer?

    • Vägledare :

      Om din familj har resurser att lägga på ditt utbytesår, så kan det fortfarande finnas möjlighet att åka till USA, även om du inte gjort ansökan förut, till hösten 2022 (kostnaden blir då på cirka 350.000 kr) - inom "Select-programmet" där kraven är lägre (du kan bli godkänd för att delta i utbytesprogrammet även med F i matte 1b, och speciellt om din mattelärare skriver ett Intyg på att du ligger "nära godkänt-nivå"). Kontakta i så fall Explorius-high-school

    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Fick du F som kursbetyg i matte 1b? Är betyget redan satt? Din rättighet är att göra prövning men tidpunkten för prövningar bestämmer din skola. Om du nästa år ska läsa matte 2b, hur blir det då? Vilket program går du?

    Jag tycker inte det är ngn idé att be din skola erbjuda dig prövning i matte 1 nu för att det är sommarlov och lärare har semester. Men om du skulle få lov att göra prövning under sommaren och fick E, på gränsen till F, då läser du nästa läsår matte 2b och kan få F i den kursen (den är ju svårare än matte 1, ganska mycket svårare faktiskt). I matte 1 ingår en del repetition från grundskolan. Om ditt mål är att få godkända betyg i fyra terminer, kommer du i så fall behöva få godkänt även i matte 2b. Det kan också tyvärr bli så att du lägger så mycket tid på matten att du försummar andra ämnen och kanske får F i ngn annan kurs än matte 2b.

    Jag tycker inte det är ngn idé att be din skola erbjuda dig prövning i matte 1 nu för att det är sommarlov och lärare har semester. Men om du skulle få lov att göra prövning under sommaren och fick E, på gränsen till F, då läser du nästa läsår matte 2b och kan få F i den kursen (den är ju svårare än matte 1, ganska mycket svårare faktiskt). I matte 1 ingår en del repetition från grundskolan. Om ditt mål är att gå godkända betyg i fyra terminer, kommer du i så fall behöva få godkänt även i matte 2b. Det kan också tyvärr bli så att du lägger så mycket tid på matten att du försummar andra ämnen och kanske får F i ngn annan kurs än matte 2b.

    • Elev : Ja, betyget är redan satt. Ska jag kontakta min skola på mejl om att göra prövning?
    • Elev : Min skola sa att jag skulle läsa matte 1b i 2an och sedan matte 2b i 3an.
    • Mikael : Det är en bra lösning att läsa matte 1b i tvåan och 2b -i trean, du har tur här. Som regel läser eleven matte 2 även om hen har F i matte1 och sedan får göra prövning i slutet av år3. Att man gör prövningar garanterar ju inte att få godkänt betyg, det är bara en chans att visa sina kunskaper men då ska man ju ha de kunskaperna. Vad säger dina vårdnadshavare om utbytesåret? Vill de låta dig åka? Har de råd att betala?
    • Elev : Mina föräldrar vet om de och stödjer det fulllt ut så det enda som återstår är om min skola vill ge mig chans för prövning och sedan att jag självklart klarar både matte1b om jag har tur och sedan matte 2b. Tack för svaret det hjälpte väldigt mycket!
    • Anna :

      Se gärna information på rotarystudent.se/om-ettarsutbyte - på vår fråga svarade Rotary att eleverna kan åka på utbytesår efter åk9 (alltså direkt efter grundskolan), eller efter årskurs1... alltså behöver inte vara mellan årskurserna 2 och 3. Så vi undrar var du fick information om att du måste läsa 2 år på gymnasiet och få godkända betyg i alla kurser under fyra terminer? Jag vill också tipsa dig om möjlighet att åka till USA som Au-Pair (se yrkespresentation på Framtid.se/yrke/au-pair ). Det är inte ovanligt att Au-pair får samtidigt som de jobbar även gå i någon sort av skola: läsa engelska och/eller andra ämnen. Detta skriver jag för att påvisa att det även finns andra möjligheter att bo och studera i USA än just utbytesår under gymnasiet.

    Läs alla kommentarer
    Vägledare SYV

    Hej Sanna!
    det finns olika saker du kan göra för att försöka uppfylla drömmen om Higt-school-året i USA.
    Du kan läsa matte 1b nästa år och om du får godkänt betyg finns chans att du blir godkänd att delta i programmet (utbytesstudier). Du kan annars försöka byta program till ett av yrkesprogrammen och läsa år1 på t.ex FS (ett nytt gymnasieprogram från hösten 2022), eller HV, VO eller BF där lättare matte ingår (endast matematik 1a och du sedan ej ska behöva läsa mer matte inom din svenska gymnasieutbildning).

    Ansökningsprocessen inför utbytesstudier kan ta lång tid (cirka ett år). Det är dags att börja söka redan nu om du vill försöka komma iväg till hösten 2023.
    Om du redan genomfört ansökningsprocessen och tanken var att du skulle åka nu till hösten 2022, och hindret blev att du fick F i matte 1b, kontakta den organisationen som du sökte genom och förklara att du läste mellansvårt spår i matte (alltså inte det lättaste spåret som är a-spår). Om du nästan fick godkänt i matte 1b, då skulle du fått godkänt i matte 1a (om du läste på ett yrkesprogram). Dessutom får betyget i matte 1a ingå i examen från högskoleförberedande gymnasieprogram, så du på din gymnasieskola skulle kunna göra prövning i matte 1a och sedan ta in det betyget in i examensbevis från SA (eller från ett annat högskoleförberedande gymnasieprogram).
    En kreativ lösning vore om rektor kunde sätta "rektors betyg" - E i matte 1a "på dig" (om det finns bevis på att du nästan blev godkänd i matte 1b...). Det är inte så bra om du nästa år ska läsa matte 2b utan tillräckliga förkunskaper och "bäddar" för att få F i den kursen.... men om du skulle få åka iväg på ett utbytesår nu till hösten med E i matte 1a, då uppfyller du i alla fall den drömmen. Men, du kan också be rektorn att be matteläraren att intyga att du nästan fick godkänt betyg i matte 1b (vilket kan räcka på att den organisationen som "skickar iväg dig" till USA ska godkänna dig för utbytesåret).
    Lycka till!