Ellen
    Hej!
    Det är nämligen så här att jag fick F i matte 1b i åk 1 och hade jag klarat nationella så hade jag fått godkänt, var endast 4 poäng ifrån E så jag fick F. Jag skulle gått sommarskola men pga en operation så missade jag sommarskolan. Går nu i åk 2 och har tänkt länge på att göra en prövning men vet om att jag inte kommer klara det så jag måste gå sommarskola. Här kommer då min fråga, vad skulle hända om jag inte fick godkänt i matte på sommarskolan? Jag vet om att jag aldrig kommer klara en prövning och jag har bara 1,5 år kvar i gymnasiet betyder det att om jag inte klarar sommarskolan så får jag inte ta studenten? är det så att man endast gör det som är kvar för ett E, för då vet jag om att det inte är mycket och jag kommer klara mig, men gör man om allt så vet jag definitivt om att jag inte kommer klara det och vad händer då?

    Tar emot alla hjälpande svar! Mvh Ellen

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen!

    Läser du på Estetiska programmet? Jag frågar det för att förstå om det i ditt program ingår mer matte än bara matte 1.

    Kommer du uppfylla kraven för gymnasieexamen i alla ämnen, förutom matte? Utan godkänt betyg i matte 1, uppfyller man inte kraven för gymnasieexamen, det är så... men i fall du inte kommer uppfylla kraven även med godkänt betyg i matte 1, kommer du behöva komplettera på komvux i alla fall - och på komvux kan du eventuellt få läsa en lättare kurs, Matte 1a.

    Att "ta studenten" - kan betyda olika saker. Om du menar springa ut med mössan på och vara med på avslutningsfesten, så är det alla som vill, som får göra det.

    Om du menar att få Examensbevis och behörighet till högskola - så är det en annan sak. För det krävs det att uppfylla kraven för gymnasieexamen och där ingår det även att ha godkänt betyg i matte 1.

    Om du berättar om vilket program du går och vad du vill göra efter gymnasiet - blir det lättare att svara på din fråga.

    Ang. vad man gör för att få godkänt i en kurs, så är det upp till betygsättande lärare - det är läraren som med sin underskrift bekräftar att du den dagen läraren sätter betyg kan matte = lägst godkänt i hela kursen, men hur läraren kommer fram till den slutsatsen, dvs att du kan tillräckligt mycket, är det varje lärare som får bestmma själv.

    Hörs!

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Hej! Jag går Estet Media och matte 1b är obligatoriskt. Min plan efter gymnasiet är att gå en lärlingsutbildning inom media i Danmark som jag hittat via Öresund direkt. Vad jag menar med att "ta studenten" så är det att få examensbeviset. Hittills så har jag godkänt i alla ämnen förutom matte 1b. Mvh Ellen
    • Mikael : I så fall behöver du på ngt. sätt få godkänt betyg i matte 1. Prata med SYV på ditt program, fråga om du skulle kunna ta med matte 1a i examensbeviset i stället. Det är en lättare kurs och det finns ingen förbud mot att byta ut kurser i matte på nivå 1, dvs du borde kunna få göra prövning i matte 1a och få betyg i matte 1a med i ditt examensbevis.