Alfred
    Hej,

    Går sista året på gymnasiet just nu och jag har F i matte 1 sedan ettan. Jag är inte säker på om jag kommer lyckas få ett E i matte tills jag går ut. Jag vet att jag inte kommer få ett gymnasieexamen och utan det går det inte att ansöka till universitet osv. Men hur är det med jobb? Går det att få jobb utan gymnasieexamen? Eller är det helt kört? Jag har bra betyg i alla andra ämnen f.ö. Självklart är det möjligt och få jobb, men tänkte bara är det MYCKET svårare utan gymnasieexamen?
    • Liselotte : Inom vilket Område, är det ex. inom Administration? eller inom El-yrken eller inom Djurskötsel/lantbruk du har din gymnasial utbildning och inom vilket område du vill ha jobb? Har du körkort?
    • Liselotte : Kika annars gärna på https://www.framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alfred,

    precis som du skriver är det möjligt att få jobb även utan gymnasieexamen. Frågan är hur snabbt och vilket jobb man kan få?
    Här är det många olika saker som spelar roll: bl a hur motiverad och kräsen du är, dina kontakter på arbetsmarknaden /t.ex om du varit på praktik och har kontakter genom det eller om din familj har bra kontakter, ex. om någon i din familj är egenföretagare och kan erbjuda dig börja i det företaget/.

    Det spelar också stor roll om du t.ex har körkort eller snabbt kan få körkort. Många jobb kräver körkort. Om det inte krävs, är det en stor merit, nästan alltid. Men visst finns det jobb att få utan körkort.
    Man kan t.ex leverera matvaror hem till folk på cykel - som Cykelbud>>. Man kan också satsa på att starta eget och bli sin egen arbetsgivare. Ex. om vi återigen tar cykelbud som exempel - kan man kanske försöka få några mataffärer att ge dig uppdrag att leverera förbeställda matkassar hem till folk; och du startar eget litet företag och kanske senare kan anställa några fler cykelbud inom ditt företag. Just för det yrket så måste man kunna cykla /det är inte alla som kan/ och vara i bra fysisk form; helst ska man också själv kunna reparera sin cykel vid behov; man får inte vara rädd att bli blöt och man måste kanske vara ofrivilligt arbetslös under de vinterdagar när det inte är möjigt att komma fram på cykel (här är det bra att kunna köra bil).
    Kika gärna på Gymnasiekomptensyrken>>.

    Liselotte

    Bra om du försöker få godkänt betyg i matte 1. känner du till www.matteboken.se ? en bra gratis sida med mycket matte-hjälp.

    Tips: börja söka jobb redan under våren, kanske redan i januari. Sommarjobb>> kan det vara mycket lättare att få än ett "riktigt jobb", men man ska inte vara rädd att få just Sommarjobb, för att det kan många ggr övergå till ett riktigt jobb sen.

    Sommarjobb är ofta lättare att få än ett "riktigt jobb" pga många är på semester under sommarmånaderna och arbetsgivare söker ersättning för dem; sedan om du är duktig kan du antingen få förlängd sommarjobb in på hösten; eller få erbjudande att under hösten-vintern-våren "hoppa in" vid behov, eller i alla fall få goda referenser som hjälper dig senare att få ett mer varaktigt jobb.