Johan
    Hej! Jag har vart jätte orolig då jag tror att jag har gjort dåligt ifrån mig på nationella provet. Men jag undrade om jag kommer få F även om jag har visat att jag har kunskaper som står i kunskapskraven för betyget E. Finns det även något sätt att fixa till det ifall det inte går bra?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Johan,

    det är Lärarens kompetens att se till att sätta det betyget som speglar dina kunskaper. Det gör lärare oftast med hjälp av NP, nationella prov, men kan göra även utan att eleven ha gjort NP eller sätta betyg som inte samma som betyget eleven får på NP. Det beror, alltså på...... Jag förstår mycket väl att du vill ha ett annat svar; du vill troligtvis få svar på att det går att få högre betyg på kursen än på NP och att man skulle kunna göra om NP t.ex... men det kan vi på Fråga SYV eller en annan studie- och yrkesvägledare inte svara på. Detta pga det är, för det första, Lärarens kompetensområde; och, för det andra, så skapar många skolor (enligt rektors beslut) egna "lokala regler" som måste följas... ex. att det endast om Särskilda omständigheter finns som eleven får göra om NP.
    Nu vet vi ännu inte vad för betyg du får på NP. Det kan mycket väl vara så att du oroar dig i onödan.
    Mitt råd är att du har "is i magen" och inväntar resultatet och agerar sedan "därefter", dvs när du vet vad resultatet blir, så kanske det visar sig att du ej behöver göra ngt., utan du får det betyget på kursen som du förtjänar och du håller med om att det är rätt betyg du fick.
    I annat fall pratar du med läraren och förklarar hur du känner, vad du tycker och tar det sen "därifrån" på så sätt att om du kan acceptera lärarens svar och förklaring, så är det då slut på detta "ärendet" i så fall. Men om du absolut inte kan förstå eller acceptera läraren svar, pratar du i så fall med din klasslärare/mentor och i sista hand - med rektor på din skola.
    Vänligen
    L.

    Liselotte