Elev

    Jag går mitt tredje år i gymnasiet och jag vill fråga om vad som händer om jag får f i ett programfördjupning ämne , får jag gymnasieexamen? Detta ämne krävs inte för att komma i min drömutbildning. Jag har läst redan två ämnen extra och de är modersmål 1 och 2

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ammar,

    tyvärr skriver du inte vilken utbildning (program och inriktning) du läser, så det är omöjligt för mig att veta om kurserna i ämnet Modersmål kan på ditt program läsas som programfördjupning.
    Annars, så borde du även med F i en kurs programfördjupning kunna uppnå kraven för examensbevis. Prata gärna med SYV på din gymnasieskola och lycka till i dina studier!

    • Elev : Hej ,jag går naturvetenskaplig program ( natur natur ) .
    • Anna :

      NA (båda inriktningar) får moderna språk läsas som programfördjupning och enligt vår tolkning får eleven i stället för moderna språk läsa modersmål. Se programplan för NA>> och det är därför möjligt att i examensbeviset ha kurserna i ämnet modersmål som programfördjupning och det kan du kanske ha i stället för den programfördjupande kurs i vilken du riskerar få F. Prata med SYV på din skola.