Rono

    Hej! Jag är under 20 år och läser komvux och vet att man kan då csn för sina studier. Jag läser heltid och fått csn som studehjälp på mitt konto, däremot har jag inte ansökt csn på komvux alls, utan fick csn under min gymnasietid. Är detta då ett bidrag som jag har rättighet till? Eller har det blivit något fel? För över 20 kan man ju ta csn och då blir det studielån, men är detta då "vanligt csn" som man har under gymnasiet, alltså utan lån.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Rono!
    CSN är en förkortning för Central StudiestödsNämnd. CSN beviljar olika typer av studiestöd, bland annat studiehjälp och studiemedel. Du kan alltid kontakta de som jobbar på CSN och ställa en fråga om just din situation.
    Allmänt gäller: från och med 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år är man tillräckligt gammal för att (på gymnasiet eller på komvux) kunna få studiemedel. Innan dess är man inte tillräckligt gammal för att få studiemedel, utan det är då studiehjälpen som också kan kallas för "studiebidrag" som man har rätt till om man läser på heltid på gymnasiet eller på komvux.
    Undantag: om man läser på Eftergymnasial nivå, alltså på högskolenivå: högskola eller universitet, eller på en yrkeshögskola eller på en KKU, då kan man vara yngre men ändå kunna få studiemedel.

    Studie- och yrkesvägledare