Helena9w730

    hej jag är en elev i första året gymnasiet och det har blivit så att jag hade varit sjuk några dagar i oktober men sen i flera dagar nu hade jag inte blivit sjuk ändas fram till novmber idag blev jag sjuk och anmällde mitt frånvaro men jag fick ett mejl av min mentor och då stog det att dem kommer dra bort mitt csn igen men då undrar jag hur det hände för jag vet att det är första dagen eftersom att det står att det är lugnt om det är bara en dag i månaden men då sa min mentor att det räknar från den 15 till 15 nästa månad och jag visste inte det har jag rätt att be csn att inte dra bort mitt csn och kommer jag få tillbaka mitt csn om jag ger läkar intyg på att jag är sjuk.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    CSN är en förkortning för "Centrala studiestödsnämnden" och det som du som gymnasieelev kan bli av med heter Studiehjälp/studiebidrag. CSN (de som jobbar där) går på de uppgifter som din skola lämnar in till CSN. De som jobbar på CSN kan inte på egen hand bestämma om du har varit sjuk, skolkat eller om det har hänt ngt annat med din frånvaro... Alltså, är det din skola som ska skicka de rätta uppgifter till CSN om din närvaro/frånvaro. Det är på din skola som du ska visa ditt läkarintyg.
    Tanken är att gymnasieeleverna inte ska vara frånvarande av andra orsaker än sjukdom eller att de fick ledighet beviljad av skolans ledning (oftast är det rektor som kan bevilja ledighet). Orsaker till varför ledighet kan beviljas av skolans ledning kan vara olika: t.ex kan elevens vårdnadshavare ansöka om lov (för eleven del) att eleven ska åka (i några dagar) på bröllop, begravning eller annan stor familje-sammankomst; en annan orsak kan vara att vårdnadshavare anordnar praktik utomlands och gymnasieskola kan i så fall bestämma att eleven får vara frånvarande i några veckor för att gå sin APL (arbetsplatsförlagd lärande, en sort praktik) utomlands eller på en annan ort i Sverige.
    Vad gäller sjukdom, så kan ingen förbjuda att bli sjuk, men då ska man vara sjuk "på riktigt". För icke-myndig elev är det vårdnadshavare som anmäler till skolan att eleven är sjuk. När du ha fyllt 18 år ska du göra det själv. Läkarintyg bekräftar att du är eller har varit sjuk om läkaren sjukskriver dig, för annars kan läkarintyg "berätta om" någon kronisk sjukdom eller hälsotillstånd som inte ligger till grund för just Sjukskrivning (så det finns olika typer av läkarintyg). Även intyg från en psykolog eller kurator kan också "ge rätt till frånvaro" (om det är psykologiska eller sociala omständigheter som gör att eleven inte kunde vara närvarande i skolan).
    Alltså, om du enligt din gymnasieskola har skolkat, då är din skola skyldig rapportera det till CSN och då kan din studiehjälp/studiebidrag bli indragen. Nu jobbar jag inte på CSN eller med rapportering till CSN men enligt det jag läste på www.csn.se så ska eleven ha 100%-närvaro i en hel månad innan hen kan få tillbaka rätten till studiehjälp/studiebidrag. Om huruvida dina vårdnadshavare kan (retroaktivt) få tillbaka de pengarna som inte har betalats ut, kan jag inte säga någonting. Det får du fråga de som jobbar på CSN om.

    Studie- och yrkesvägledare