Nisha

    Jag kommer från IT-bakgrund men jobbar inte för närvarande. Jag ska snart börja SVA grund 2 (omsorgen). Men jag har också fått en möjlighet att börja som praktikant som webbutvecklare. Praktiken kommer att vara på 4 månader. Får jag både plugga SVA grund och praktik som webbutvecklare?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej!
    Det finns inga generella regler som skulle förbjuda läsa svenska som andraspråk grund och gå på praktik som t.ex webbutvecklare samtidigt. Om du får ihop det tidsmässigt (om inte lektionerna ligger samtidigt som du ska vara på din arbetsplats) så borde det gå bra.
    En liten fundering: för webbutvecklare är arbetsspråk ofta engelska och då tränar man inte svenska språket så mycket som man skulle behöva när man är ganska "ny i svenska språket". Förhoppningsvis pratar man svenska med kollegorna på arbetsplatsen, även om arbetsspråk är engelska.
    Ett litet "frågetecken" (?) jag har: du skriver SVA grund 2 (omsorgen) i din fråga. Jag tolkar det som att det är steg 2 i svenska som andraspråk grund men "omsorgen", vad menar du med det?