kristian
    Hej!
    Jag ska läsa den fristående kursen "socialt arbete" nu till hösten (i Lund) men är osäker på om jag kommer få csn för det? Jag har tittat runt lite på internet men hittar tyvärr inget tydligt svar på frågan. Har läst att alla kurser/utbildningar inte ger csn, är det så med denna kursen?

    /Kristian

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kristian,

    om det är den här - kurs Socialt Arbete som går på halvtid - du menar i din fråga, så ser jag ingen anledning på varför den inte skulle ge rätt till studiemedel för halvtidsstudier (alltså, halva studiemedel).
    Beslut om studiemedel fattas av CSN, men det är en studiemedelsberättigad utbildning. Det som kan "komma i vägen" - om du, för övrigt, kommer ha för hög inkomst; en summa som man får tjäna vid sidan av studier när man tar studiemedel heter "fribelopp". Kommer man över den summan, reduceras studiemedel och kan reduceras till "noll" kr., om man har för hög inkomst.
    Du, som ansöker om studiemedel, måste också ha Rätt till svenskt studiestöd /svenska medborgare har den rätten; de övriga - får ansöka om att få den rätten/.