Can
    Hej, jag läser nu sista året, natur natur. Jag går ut med 350 F (fysik 1,biologi 2, kemi 2). Jag kommer att sen söka till architecture program efter jag läser upp fysik 1 i komvux. Men innan jag läser upp fysik 1, kommer jag att har examen? Jag har hört man kan har max 250 poäng F men gäller det även om man har utökat? Jag har utökat med 2 kurser (modersmål) och går ut med 2350 poäng.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Can,

    svar på din fråga beror på hur ditt examensbevis blir "utformad"; vilka kurser som blir markerade med "U", utökad.

    Bästa svaret kan du får från SYV på din egen gymnasieskola. hen vet hur din studieplan ser ut.

    Vi kan förklara de generella reglerna för dig, men vi vet inte hur din studieplan ser ut, vilka kurser som blir markerade med "U" - vi vet därför inte om du uppfyller kraven för examensbevis eller om du kommer att få ett Studiebevis.

    Om du får ett studiebevis kan du ta det till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och göra planering med SYV - mot Examensbevis från Komvux.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Det står att modersmål är utökat (1 och 2) jag har bild på hela betyg och poäng sammansättning om det behövs
    • Anna : Om du har F betyg i fysik 1a,biologi 2, kemi 2 och alla de är dina "vanliga" dvs inte U-kurser, då har du 350 poäng F i "vanliga kurser" och det är max 250 F man kan ha. Du uppfyller med det inte kraven för examensbevis. Du borde därför få Studiebevis. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier. Du kan ta ditt Studiebevis till komvux (i den kommunen som du är folkbokförd i) och göra planering med SYV på komvux om hur du ska uppnå kraven och få Examensbevis från Komvux.
    • : Så jag kommer inte att får examen även med 2350 poäng? Aj då. Tack för snabba svaret! :)
    • : Men vänta, är det inte så att man kan har max 250 poäng i program gemensamma kurser? Biologi 2 och kemi 2 är inriktning kurser, och har här fortfarande mer än 400 poäng i program gemensamma kurser
    • Anna : Enligt reglerna måste man få minst 2250 godkända "vanliga" poäng /som inte är U-kurser/. Inom dina "vanliga kurser" har du fler F betyg än max-gränsen. I alla fall är det så enligt den info som du själv uppger. Därför tror jag att du får ut Studiebevis.
    • Anna : Se på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen - enligt vad vi vet så är det på Högskoleförberedande programmen inte spelar någon roll ... bara det inte är U-kurser... Jag tror du har förväxlat reglerna med det som gäller för Yrkesprogram. Även på Yrkesprogrammen måste man ha 2250 poäng vanliga kurser och DESSUTOM måst man på yrkesprogrammen alltid ÄVEN ha minst 400 godkända poäng kurser som är Programgemensamma.
    • Anna : Det är bäst du får info från SYV på din gymnasieskola. Det är hen som förbereder dokument för påskrift till Rektor och därför är det hen som vet mest om vilket dokument som du kommer att få. Nu dröjer det inte så länge... inom en vecka får ditt utbildningsdokument, då ser du vad du fick. Då slipper du undra...
    • : Tack för svaret, har skickat meddelande till henne. Men har du någon email som jag kan skicka bild på hur mitt studieplan ser ut?
    • Anna : Det är hur ditt EXAMENSBEVIS kommer att se ut som spelar roll... eller SÅ UPPFYLLER DU INTE KRAVEN och får ett Studiebevis. Vi kan inte utifrån Studieplaneringen garantera ngt.... personal på din skola kan ev ändra plats på kurser och "fixa till" så att du får Examensbevis... eller så gör de inte det. Vi vet inte. Du måste få svar från SYV på din egen gymnasieskola. Jag kan svara hur jag skulle ha gjort, om jag var SYV på din skola... men jag vet inte hur din SYV kommer att göra. Det finns "visst utrymme" för olika tolkningar av reglerna och det är olika tolkningar som görs av olika SYV-ar. Vi kan, alltså, inte svara på frågan om du får Examensbevis eller Studiebevis. :(
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, jag kan inte heller svara om du får Examensbevis eller Studiebevis. Men ta de betyg du får till SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd - så får ni reda ut det tillsammans.

    Om du snarast vill få svar - är det SYV på din egen gymnasieskola som kan ge det till dig, för att hen har tillgång till din Individuella studieplan och vet hur ditt Examensbevis kommer att se ut... om du ej uppnår kraven och får ett Studierbevis i stället.

    Studiebevis kan du komplettera upp till ett Examensbevis på komvux. Du söker till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Hälsningar

    Mikael