AI
    Tja! Vill bli diplomat men behöver dock veta vilka program i universitetet som verkar passande kring mitt karriärval. Går just nu andra året i natur med undervisning på engelska och läser tyska 4 som extrakurs, om sådan info krävs. Har absolut inga problem ifall programmets allmänna undervisning är på engelska.

    Jag vet att det finns ett program i Uppsalas universitet som verkar passande:

    https://www.uu.se/utbildning/program/kandidatprogram-freds-och-utvecklingsstudier

    Men jag vill ha fler förslag på program så jag vet vad jag har att välja och vad som funkar bäst för mig.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det vi vet om yrket diplomat berättar vi om i presentationen på framtid.se/yrke/diplomat
    Vad gäller utbildning så har diplomater ofta en juridisk utbildning som grund, titta därför på juristprogrammet (universitetsprogrammet som är 4,5 år långt). Men man kan ansöka till diplomatprogrammet med en 3-årig universitetsexamen, helst inom "samhällskunskap" eller globala studier men det kan inte uteslutas att man kan bli antagen till diplomatprogrammet även med någon annan utbildning i grunden (men den måste vara, enligt de nuvarande behörighetskraven, på minst 3 år på heltid på universitetsnivå); vidare är det många andra "saker" som avgör vem som blir antagen till diplomatprogrammet än endast grundutbildningen. Utlandsstudier eller/och arbetslivserfarenhet från andra länder är meriterande vid ansökan till diplomatprogrammet. Urvalsprocessen sker genom ett skriftligt test, intervju och praktiska tester och övningar. Vid det skriftliga testet testas bland annat de sökandes analytiska förmågor samt kunskaper i det svenska samhället, internationella frågor och språkkunskaper. Min uppfattning är att det är resultat från tester och intervjuer som blir angörande vid antagning till diplomatprogrammet.

    Studie- och yrkesvägledare