Victoria
    Jag har börjat tänka väldigt mycket på vad för universitetsutbildning jag vill gå efter gymnasiet. Tycker det är väldigt svårt att hitta och förstå vad utbildningarna innebär. Jag är intresserad av ett jobb där man inte bara sitter stilla och inne hela dagarna (utan vill rör på mig ibland i alla fall). Jag är skulle vilja jobba med miljö, natur, skog eller någonting sånt (kan också tänka mig något jobb där man jobbar för att bevara mångfalden för djur eller växter). Jag är väldigt intresserad av att vara i naturen. Vad för typ av jobbar finns det då och vilken utbildning på universitet kan passa mig?
    Jag går naturprogrammet just nu och har bra betyg och kan tänka mig att går var som helst i Sverige. Men skulle också vilja studera utomlands i ett år men vet dock inte var och skulle vilja att det fanns en möjlighet att jobba både nationellt och internationellt.
    Har funderat på jägmästare men är inte helt säker på vad man då gör och har också kollat på andra program på SLU.
    Finns det något för mig?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Victoria!

    Vad spännande att du är intresserad av miljö-natur frågor :-) Det är ett första steg att komma fram till inom vilket område som du vill fortsätta att utbilda dig inom. Det finns över tusentals yrken så jag förstår att det är svårt att välja. Ett första steg kan vara att läsa om yrken och olika utbildningar. På framtid.se finns många yrken presenterade och vägen dit, kanske kan du hitta något yrke där som intresserar dig?

    Har du läst om utbildningen Jägmästare? Annars kan du göra det här. Många universitets utbildningar leder till en examen men ger också möjligheter att jobba inom olika områden. Som det står på utbildningen för jägmästare t.ex: "En jägmästare kan arbeta med exempelvis rådgivning och planering, men också som expertstöd i politiska processer såväl nationellt som internationellt. Utgångspunkten är ett hållbart nyttjande av vår viktigaste naturresurs – skogen."

    Det innebär att området är ett hållbart nyttjande av skogen, men var? hur? det kan variera!

    Andra förslag på yrken som du kan läsa mer om, skogsmästare, civilingenjör inom bioresursteknik, etologi och djurskydd, agronom, skogsinspektör,  kanske kan något av dessa yrken vara något? eller åtminstone ge dig några nya idéer och tankar.

    Många utbildningar erbjuder möjlighet att läsa s.k utbytertermin/år. På så sätt kan du kombinera en utbildning i Sverige men ändå få erfarnhet internationellt.

    Ett annat tips är yrkeshögskolan som också har många utbildningar inom olika områden. Yrkeshögskolan har praktik, LIA vilket medför att du kommer i kontakt med arbetslivet redan under studietiden.

    Hälsningar
    Melina, SYV