Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag råder dig fråga rektor på den skolan dit du vill "hoppa in" i vårterminen på. På varje skola är det rektor som är ytterst ansvarig. Om du inte vill eller kan (av någon anledning) fråga rektor på den skolan be dina vårdnadshavare göra det. I annat fall får dina vårdnadshavare vända sig till utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd och få svar därifrån.
    Förklaring på varje jag inte kan svara på din fråga:
     -- jag kan inte svara delvis för att jag inte är insatt i hela din situation; vet ej några detaljer kring vad som har hänt
    +  även om jag visste alla detaljer, så är jag inte en jurist (expert i skoljuridiska frågor) som kan allt kring eleverns rättigheter (för att det är dennes special-kunskaps-område);
    Du eller dina vårdnadshavare får annars gärna ringa till Skolverkets upplysningstjänst (tel.nr 08-52733200) och få svar från skolverket. Skolverket har jurister anställda som är experter i skoljuridiska frågor och bör därför ge rätt (men också ganska "allmänt") svar på din fråga. Med "allmänt svar" menar jag att de läser upp vad som står i styrdokumenten (där formuleringarna är ofta ganska "abstrakta" och ibland också svåra att förstå). Sedan bör de reglerna och lagarna "tolkas" och användas i en konkret situation och det är därför jag i första hand hänvisar dig till rektor på den skolan där du vill läsa.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp och att det löser sig bra för dig inom mycket snar framtid!

    Studie- och yrkesvägledare