Tippa

    Hej! Jag går i trean på gymnasiet jag går restaurang och jag känner nu att detta inte var något för mig så jag vill hoppa av men då kommer min fråga. Kommer jag kunna visa mina betyg inom grundämnena om jag söker jobb eller måste jag gå ut för att få bevis på dem. Jag vill nu bli väktare då jag behöver godkänt i grundämnena för att sen kunna göra utbildningen

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du skriver om att du vill utbilda dig till Väktare.
    Utbildning till väktare kan finnas inom gymnasieskolans Barn- och Fritidsprogrammet, inriktning Socialt arbete, profil Väktare. Min första tanke är att du kanske kan försöka byta till den gymnasial utbildning.
    Om du inte vill eller kan byta till väktarutbildning inom gymnasiet, då undrar jag om din plan är att hoppa av gymnasiet helt och söka till väktarutbildningen nu, snarast? eller om du menar att du ska skolka från restaurang-ämnena och endast läsa "grundämnen" - vilka ämnen menar du som "grundämnen"? Är det t.ex svenska 3 och engelska 6?
    Väktarutbildningen ges på olika ställen/skolor - har du kollat vad de kräver att du ska ha "i bagaget" när du söker? Tänk också på att "bara för att" man söker till viss utbildning, behöver inte per automatik betyda att man kommer in. Vad gör du om du inte kommer in på väktarutbildningen?
    Kan du söka till väktarutbildningen samtidigt som du fortsätter läsa år3 på gymnasiet?
    Jag undrar om du vet om att i fall du skippar vissa kurser, t.ex restaurang-kurserna, så blir du av med studiehjälpen från CSN (de utbetalningar har gymnasieelever rätt till endast om de läser på heltid).
    Du får gärna fylla i formuläret på Framtid.se/yrke/vaktare och du får tips på passande utbildningar som leder till det yrket. Jämför gärna villkor från olika utbildningsanordnare (kraven kanske inte är identiska hos olika väktarskolor). Sök också till flera väktarskolor, du kanske kommer in på den ena stället men inte på den andra. Kommer du in på flera ställen, kan du sedan välja var du vill läsa.

    Studie- och yrkesvägledare