Martin
    Hej

    Jag vill räkna in min extra gymnasiekurs i skolan som ett betyg till ansökan till gymnasiet. Jag har läst första årets gymnasiematematik och fick betyg B i kursen och utgår därför ifrån att det betyget kan ingå bland mina 17 bästa betyg från grundskolan - till meritvärdet.
    Stämmer det att jag kan ha mattekurs på gymnasienivå för att höja meritvärde med vilket jag söker till åk1 på gymnasiet?

    MVH Martin

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Martin,

    hur man räknar ut Betygspoäng/Mtv (meritvärde) vid ansökan till gymnasiet kan du se på www.gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde

    och det är endast Grundskolebetyg, inte gymnasiala betyg, som får räknas in.

    Som 17-de ämne får Endast Moderna språk som lästes som Språkval räknas in, inget annat ämne.

    Så mitt svar är Nej, det är inte möjligt att räkna så som du vill göra.
    Du får gärna fråga SYV på din skola och även personal på antagningskansliet, som just ska räkna ut betygspoängen/Mtv, meritvärde.

    Hör gärna av dig om du får ett annat svar än det som jag svarar nu  - av din syv på skolan eller av personal på antagningskansliet.

    Hälsningar

    Daniel SYV