Moa

    Jag behöver läsa en del kurser och har pratat med syv och vi kom fram till att jag behöver läsa totalt 750p, 350p första terminen och 400p andra. 1:a terminen ser ut enligt följande: Fy1a, Ma3, Bi 1 2:a terminen ser ut enligt följande: Ma4, Bi2, Ke1, Ke2 Är detta OK? Kan jag läsa kemi 1 och kemi 2 samtidigt? Alternativt att jag byter plats och läser biologi 1 och biologi 2 samtidigt ? Behöver jag läsa den ena kursen på distans eller går det bra att läsa båda i klassrum?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,
    det som komvux brukar kräva är att man får godkänt betyg i en "underliggande"/lägre kurs, för att kunna påbörja en "överliggande"/högre kurs. Alltså, tror inte jag du får läsa Kemi 1 och 2 samtidigt eller biologi 1 och 2. du måste först få godkänt betyg i kursen på nivå1 för att sedan kunna påbörja läsa kursen på nivå 2.
    Att läsa kemi1 och 2 eller biologi1 och 2 under samma termin är dock möjligt, men då läser man båda kurserna på distans eller på flex. Klassrumsundervisning brukar förläggas under en hel termin, och i så fall läser man kemi1 och biologi 1 under första terminen och kemi 2 och biologi 2 under andra terminen.
    Jag tror inte klassrumsundervisning finns för upplägget på en halvtermin men fråga gärna på komvux i din kommun om hur de lägger upp undervisningen; det kan vara väldigt olika på olika komvux.

    Ett förslag på studieplaneringen:

    1:a terminen:
    Kemi 1, Ma 3, Bi 1

    2:a terminen ser ut enligt följande:
    Ma4, Bi2, Fysik 1a, Ke2.

    Fördelar med mitt förslag, ovan - vårterminen på komvux brukar vara längre och då hinner man läsa fler poäng. Innan man börjar läsa fysik, är det en stor fördel att ha även läst matematik 3 (enligt lärare i fysik underlättar det att man kan så mycket matte som möjligt innan man börjar läsa fysik).