anonym0405

    Hej! jag har en komplett gymnasieexamen i ekonomi juridik med en merit på 21.06 min dröm är lunds universitet juristprogram och då behöver ja lite mer i merit. då jag e godkänd i allt är jag inte berättigad till komvux kurser utom prövning. jag har ADHD och har stora svårigheter med självstudier utan organisering, rutiner och riktlinjer som prövning innebär. jag behöver sitta i ett riktigt klassrum med tydliga instruktioner och rutiner. jag undrar då om jag med min rätt till pedagogiskt stöd ändå har rätt till att läsa en kurs på komvux på plats eftersom jag har mina svårigheter. en kurs som jag har betyg i men som vill höja. jag vet som sagt att det enligt huvudreglen inte går utan att det är prövning som gäller om manhar betyg men som jag tidigare förklarat är det en svårighet för mig dessutom tillhör jag svedala där alla kurser är på distans har jag då rätt att läsa en dessa kurser i Malmö på plats? ytterligare än fråga jag har bara 2 i merit och har inte läst matte3 som man kan på 0,5 för kan jag då läsa den på plats

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag råder dig kontakta kurator på komvux eller via komvux. Komvux i din kommun måste antingen ha egen kurator eller kunna hänvisa dig en kurator som komvux har samarbete med. Om kuratorn gör utlåtande om att du behöver den hjälpen och undantag från reglerna som du skriver om i din fråga då kanske det skulle gå att ordna ngt., just kanske... jag är inte säker att det går.
    Du får också gärna kontakta skolverkets upplysningstjänst t.ex kan du ringa 08-52733200 och be att få prata med en jurist kunnig i skoljuridiska frågor (din fråga handlar om elevens rättigheter).
    Vad gäller matte 3 så krävs inte matte 3 för den utbildning som du vill komma in på, juristprogrammet. Den kursen krävs för ekonomiutbildningar på universiteten och till utbildningar som leder till yrket fastighetsmäklare så om du siktade på en sådan utbildning där matte 3 krävs, då har du mer eller mindre "rätt" att få plats på den kursen. Och här kanske kuratorn kan fixa så att komvux i din kommun köper dig utbildningsplats i en annan kommun, där du kan läsa på plats, i ett klassrum.

    Jag vill också råda dig göra högskoleprovet. Och du kan också läsa UJIK, en kurs där alla behöriga sökande får plats och sedan cirka 20 bästa studerande får plats på juristprogrammet på Lunds universitet. Läs om UJIK på lu.se/lubas/i-uoh-lu-JURF12 (tyvärr ges den kursen på distans).
    Ännu ett tips är att du kan kika på alternativet - folkhögskolornas allmänna kurser. Du kan där på ett läsår få ut omdöme om grundläggande behörighet och om du får högsta möjliga omdöme, som är 4.0 så är det inte uteslutet att du ska kunna komma in på juristprogrammet på Lunds universitet i BF-urvalet (där man konkurrerar om plats med omdöme från folkhögskola).

    Studie- och yrkesvägledare