Ali558

    Hej, Jag går 3 året av samhällsprogrammet med inrikrning sam sam och jag har läst spanska 3 och 4 men i båda de kurserna fick jag ett E. Därför undrar jag ifall det går att byta plats på dessa kurser mot mina utökade kurser i modersmål 1 och 2 där jag fick A och B, sen när dem är utbytta undrar jag ifall jag fortfarande kommer få 1,5 merit från att jag läst spanska 3 och 4. Detta undrar jag för att jag vill maximera min merit och istället för att få 1,5 merit för att sedan bli neddragen av de låga betygen i spanska istället göra så att mitt A och B i modersmål räknas sedan fortfarande få 1,5 extra merit. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    meritpoäng får du i vilket fall, även om kurserna som ger meritpoäng är U-kurser (utökat program) i ditt examensbevis. Att kurserna med högre betyg skulle inkluderas inom programmets "vanliga 2500poäng" skulle höja ditt meritvärde, men jag kan inte lova dig att din skola är beredd att gå emot skolverkets rekommendationer.
    Skolverket säger att skolorna inte bör ändra innehåll i kommande examensbevis för att höja elevernas meritvärde. Skolverket påstår att det rätta tillvägagångssätt är att skolan (innan kursen påbörjas) skriver in i elevens individuella studieplanen att kursen ska börja läsas som U-kurs (enligt rektors beslut; i rektors beslut bör framgå vilken kurs som ska påbörjas som U-kurs). Och när betygen är satta och man ser vilka kurser eleven fick högre betyg i, så bör inte det ligga till grund att ändra plats på kurserna (som de kommer stå i examensbeviset). Som sagt, ditt meritvärde skulle bli högre om höga betyg, A och B skulle räknas in och det kommer de att göra om de kurserna (med betygen A och B) finns inom programmets "vanliga" kurser, ej U-kurser.
    Men jag kan inte lova dig att din skola är beredd att gå emot skolverket och bryta mot skolverkets rekommendationer.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Ali558 : Så det är inte förbjudet men bara en rekommendatio? Varför har Skolverket lagt en sån rekommendation? Men om min skola skulle gå med på att göra det hur gör man det? Vi har inte någon syv på plats i skolan.
    • Milla : Att ni inte har någon SYV på skolan låter väldigt märkligt. Fråga rektorn. Det är rektorn som på varje skola är ytterst ansvarig. Någon kommer ju utfärda era examensbevis (som regel förbereder SYV på skolan examensbevis - för att rektorn ska skriva under och med sin underskrift försäkra att reglerna har följts och examensbeviset är giltigt.