Vitsten

    Hej! Jag har läst matematik specialisering i gymnasiet som utökad kurs året men tyvärr kunde inte klara kursen. I och med att jag fick F i kursen kunde jag inte få något Meritpoäng då. Eftersom kursen är utökad så sänker det inte mitt merit men om jag får godkänd kommer det höja mitt merit eller hur ? Och också spelar roll om jag får A eller C dvs. påverkar det mitt merit som obligatoriska kurser med 0.1 per betygssteg?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    svar på din fråga om du får meritpoäng för kursen matematik specialisering beror på vilken särskild behörighet som "din" universitetsutbildning kräver. T.ex om du söker till juristprogrammet där matte inte krävs, för särskild behörighet, då får du + 0.5 meritpoäng för vardera kurs Matematik 2, 3 och 4 och uppnår max meritpoäng för matte, som är 1.5. Och ingen kan få mer än max!
    Däremot söker du till läkarprogrammet där matte 4 krävs, då ger matematik 5 en hel meritpoäng och då kan matematik specialisering ge meritpoäng (0.5). Men totalt är det 2.5 meritpoäng, så i fall du har godkända betyg i engelska 7 och moderna språk 3 och 4, då uppnår du genom de tre kurserna maximalt antal meritpoäng och kan inte få några som helst meritpoäng för ämnet matematik. Återigen, ingen kan få mer än max!
    Så, med hänsyn till informationen ovan och på gymnasieGuiden.se/merit får du fundera på om kursen matematik specialisering kommer ge dig meritpoäng. Om den kursen kan ge dig meritpoäng, då måste du få godkänt betyg i den och betyget kommer också räknas in i ditt snitt (jämförelsetal) och på så sätt kommer höjning av ditt meritvärde bli mer eller mindre. Hur som helst blir höjningen i så fall på minst + 0.1 (i västa fall); så höjning blir det, även om du får E och inte högre betyg. Men du kommer med det högre meritvärde prövas i BII (kompletterings-urvalsgruppen). Du kommer samtidigt prövas i BI (direktgruppen) med det lägre meritvärde som du hade innan höjningen på grund av matte-spec.betyget.

    Studie- och yrkesvägledare