Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    även om kurer på gymnasiet och på högskolenivå kan ha samma namn, så har de inte samma innehåll. Högskole/universitetskurserna ligger på högre nivå; de är svårare, man går mer på djupet; de är också mer teoretiska jämfört med gymnasiala kurser. Du frågar om du "ändå får poäng" om du läser Affärsjuridik på högskolenivå? Men jag förstår inte riktigt vad du vill få svar på? Gymnasiala betyg och högskole-universitetsbetyg räknas inte ihop och ersätter inte varandra.

    Om du läser en högskolekurs och får godkänt betyg, så får du de högskolepoängen (vanlig förkortning "hp") registrerade i datasystemet LADOK (så du har sedan de hp tillsvidare och kan uppge att du har de poängen i CV, och det kanske blir möjligt att inkludera de poängen inom universitetsexamen, t.ex kandidatexamen).
    OM JAG MISSFÖRSTOD DIN FRÅGA, BER JAG OM URSÄKT FÖR DET. Återkom i så fall och förklara lite mer kring din fråga.

    Studie- och yrkesvägledare