Henke
    Hejsan,

    Kan man läsa på någonstans hur det svenska utbildningssystemet är uppbyggt (t.ex. vilka slags examen man kan ta)?

    Jag antar att SYV är experter på sådana frågor efter 3 års studier om det, hehe

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du undrar om "vilka slags examen man kan ta"? Menar du examina på eftergymnasial nivå?
    Det finns många olika typer av examina:
    på gymnasienivå kan man ta examen från gymnasieskola eller från komvux;
    På eftergymnasial nivå finns det
    Gymnasieingenjörsexamen
    Yrkeshögskoleexamen och Kvalificerad yrkeshögskoleexamen - se utbildningsutbud på www.yhguiden.se

    Vag gäller akademiska studier...
    Inom högskola-universitet finns också olika typer av examina, bl.a kandidatexamen, magisterexamen, masterexamen. På forskarnivå finns generella och konstnärliga examina. Hänvisning: studera.nu/livet-som-student/sa-funkar-hogskolestudier/utbildningsnivaer-och-examina

    Studie- och yrkesvägledare