Björn99
    Om antagningsgränsen var 0.7 hp till en linje och någon fick 0.8hp skulle den personen som fick 0.8hp garanterat kommit in om han hade också behörighet till att gå in? För att antagningsgränsen är väl den personen som lyckades komma in med lägst poäng? eller spelar meritpoäng fortfarande roll för att lyckas komma in med din hp?

    Jag har också en till fråga. Om den personen som fick 0.8hp hade alla behörighet dvs matte 3 och fysik 2 som exempel men fick F på 2 stycken 100p ämnen som är inte behörigt till linjen skulle han fortfarande kommit in med samma chans som en person som fick godkänd i alla ämnen?
    • Björn99 : Jag vet att antagningsgränsen kan ändras men jag undrar bara vad chansen skulle vara att komma in.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om antagningsgränsen som visas i antagningsstatistiken är 0.7 i HP-urvalet, betyder det att minst en person med det högskoleprovsresultatet kom in och alla som hade högre resultat på högskoleprovet kom in. I HP-urvalet spelar det oftast ingen roll hur höga betyg i gymnasiala kurser den sökande har för att man konkurrerar med resultatet från högskoleprovet men om en situation uppstår att det finns en sista plats kvar och minst två sökande har samma högskoleprovsresultat men bara en av dem kan bli antagen (för att det finns ju bara en sista plats kvar) då jämförs deras meritvärde och hen med högre meritvärde kommer in. Hur höga betyg sökande har i de enskilda gymnasiala kurser spelar ingen roll, det är Meritvärdet (snittbetyget + de eventuella meritpoängen) som man konkurrerar om universitets-studieplats.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Björn99 : Tack för att svara. Hoppas du har en vacker dag.
    • Milla : Lycka till! Vi håller tummarna!