Anonymis

    Hej, Jag läste en kurs i moderna språk steg 3 i ettan på gymnasiet och i tvåan läste jag ett annat modernt språk i steg 4. Jag har alltså läst både steg 3 och 4 men inte i samma modernt språk. Får jag 1,5 merit för dessa? Om du undrar hur det är möjligt: i tvåan valde jag att ta steg 4 i ett modernt språk som jag har som modersmål. Kursen är dock fortfarande ett modernt språk.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej

    det spelar ingen roll att du har "steg 3" och "steg 4" i olika språk. Du får +0.5 för godkänt betyg i moderna språk 3 och + 1.0 för godkänt betyg i moderna språk 4 (oavsett om de kurserna är i samma eller i olika språk). Så, du får sammanlagt + 1.5 meritpoäng inom moderna språk som är maximalt antal.

    Studie- och yrkesvägledare