Hej Carden!

    Kraven för gymnasieexamen kan du läsa här>> och det är skillnad på yrkesprogram och högskoleförberedande.

    Matte 1 måste man ha godkänt betyg i - det är en av kraven för gymnasieexamen.

    Svenska 3 måste man ha godkänt betyg i - om man ska ha Examen från ett högskoleförberedande program. På ett yrkesprogram kan man få examensbevis med F i svenska 3, men då har man inte Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Om du berättar på vilket program du läser och vad dina planer är efter gymnasiet - kan jag bättre svara på din fråga.

    bästa hälsningar

    ANNA

    • : Jag läser TEI men min fråga handlar om man kan vara med på studentflak eller inte oavsett vilken din betyg det är? Jag har köpt klädning och mössa redan så jag undrar om jag kan vara fortfarande med eller inte?
    • Anna : Jo då! alla får vara med på studentfesten! Åka på studentflaken och skrika tills man blir hes! Alla får vara med, oavsett om man får Examensbevis, Studiebevis eller Studieintyg. Utbildningsdokumentet får du i ett kuvert (likadana kuvert för alla elever) och det är bara du som tar upp dokumentet ur kuvertet som kommer att se om det är Examensbevis eller inte. Sedan kan du på komvux komplettera upp till Examensbevis, om du vill.