Niclas
    Hej

    Jag går som sagt mitt andra år på barn och fritidsprogrammet. Just nu har jag lite tufft med matten och har tyvärr ett F, och jag läser Matte 1a, vilket man måste ha godkänt i för att få ut en examen.och har nästan alltid haft F i ämnet, och jag kämpar jättehårt med det nu så jag kan bli av Med det sen. Men om jag skulle få F när jag går ut gymnasiet, blir jag barnskötare ändå? För att jag har ju gått min 3 år och dessutom denna linjen, och då borde man ju räknas som barnskötare fast man har F i ett enda Ämne. Eller räknas det som att man inte har fullgjort hela gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Niclas,

    med F i matte 1 får du Studiebevis, där alla kurser kommer att finnas med - med tillhörande betyg.

    Yrke Barnskötare >>>> hör inte till de så kallade "reglerade yrken" och det finns alltså, ej några strikta krav för vem som får jobba som barnskötare. Arbetsgivare får på barnskötar-tjänsterna anställa vem hen vill.

    Det kan tänkas att vissa arbetsgivare kommer att föredra personer med Examensbevis framför sökande som har Studiebevis, men det finns säkert många arbetsgivare som över huvudet taget ej kan skillnaden melllan examensbevis och studiebevis... eller bryr sig inte om vilket man har. :) Att du är en kille kan vara en stor fördel. De flesta barnskötare är kvinnor. Och många arbetsgivare tycker det borde bli jämnare könsfördelning, därför anställder de gärna killar.
    Du kan i alla fall inte göra så mycket mer än att kämpa för att få godkänt betyg i matte. Och om det inte går - då går det inte; då får du ditt Studibevis och söker jobb ändå; och vi hoppas och håller tummarna!

    Om det blir ett problem för dig att du inte har Examensbevis, kan du försöka få godkänt betyg i matte 1a på komvux och får ut Examensbevis från komvux i så fall /om du uppnår godkänt betyg i matte 1, alltså, inte annars - tyvärr/.

    vänligen

    ANNA