Oscar
    Hej!

    Jag hår gått teknikprogrammet på gymnasiet tidigare och studerar nu upp några ämnen jag har fått F i.

    Jag vill söka in till juristprogrammet på högskolan, för detta har jag redan de kurser som jag behöver för behörighet, men jag har inte godkänt i tillräckligt många gymnasieämnen för att få ett fullständigt slutbetyg. Min fråga är då, måste jag läsa de ämnena jag redan har fått F i? Eller kan jag välja i princip vilka kurser jag vill så länge jag kommer upp i de poäng jag behöver?

    Till exempel måste jag läsa om matematik 4 igen eller kan jag välja en kurs jag inte tidigare gått, som Engelska 7?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oscar,
    du måste göra Planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux.
    Just matte 4 ska du inte behöva ha i ditt examensbevis från komvux. Vilka andra kurser du kan "skippa" - beror på...
    Examensbevis från komvux bör så mycket som möjligt likna examensbevis man kan få på gymnasiets "respektive" program, men det finns vissa skillnader. Ex. får man inte ha kursen Idrott och hälsa 1 i examensbevis från komvux, och på gymnasiet är det obligatorisk kurs som måste vara med!
    Om din komvux kan erbjuda läsa eng 7 vet jag inte heller... utbud på komvux varjerar i olika kommuner.
    ***

    Vidare vill jag också informera dig om att du kan skippa ha examensbevis, om du uppfyller kraven för behörighet på reell kompetens - för det behöver du godkända betyg i några få kurser + 3-årig arbetslivserfarenhet och så söker du på resultatet av högskoleprovet i stället.