Milla SYV på FrågaSYV

    Nej, det gamla betygssystemet upphörde helt sista juni 2016. Från 1 juli 2017 får betyg sättas endast i skala F-A (gäller på grund- och gymnasieskolorna i Sverige).
    Att du fick "betyget G på din svenska uppgift" kan betyda att det inte är ett betyg utan ett "Omdöme"/uppgift om hur du ligger till i kursen... - du skriver ju inte att du fick betyg i kursen utan "betyg" på en uppgift inom kursen... och det finns, enligt vad jag vet, inte några strikta regler om hur feedback/omdöme på delproven eller enskilda uppgifter får/bör/ska ges. Fråga läraren om varför hen inte kunde gör det enkelt för sig själv och för eleverna genom att säga att "du ligger på E-nivå"? Om du pratar med läraren men ej får ett svar som du kan förstå och acceptera, vänd dig till rektorn på din skola.

    Studie- och yrkesvägledare