Waseemassaf11

    Hej Jag vill höja mina merit, jag har läst naturventenskapliga linjen på gymnasiet. Jag vet att Fysik 1 motsvarar 150 poäng, vilka andra kurser (som man får läsa som naturvetare och få ingå i mitt gymnasieexamen) som finns förutom fysik 1? Om det finns kurser, kan jag läsa den kursen och sen byta in den i examen istället för t.ex Jag tar bort religion som ger 50 p + jag tar bort en kurs som till på 100 p? Är det ett bra sätt för att öka meritvärdet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    i dokumentet Examensbevis får ingenting ändras. Om du har fått examensbevis då finns följande vägar att höja ditt meritvärde:
    - höja betygen i de kurserna som ingår i ditt examensbevis
    - skaffa fler meritpoäng (i fall du inte redan har max, som är 2.5); läs gärna information på gymnasieGuiden.se/meritpoaeng
    - försöka få ett Nytt examensbevis, Yrkesexamen från komvux - t.ex läsa mot yrke Undersköterska och få senare ut examensbevis från komvux med, förhoppningsvis, högre meritvärde
    Du kan också söka till allmänna kurser på folkhögskolorna och om du kommer in läsa mot omdöme, som du kan uppnå, som snabbast, på ett läsår. Med omdöme prövas du i BF-urvalet. Högsta omdöme är 4.0.
    Det du föreslår, t.ex ta bort kursen Religion1 kan man inte göra för att det är en obligatorisk kurs och måste ingå i examensbevis både från gymnasiet och från komvux. Vad gäller fysik1a, så stämmer det att den går på 150 poäng. Den kursen är obligatorisk för examensbevis från gymnasiets naturvet- och teknikprogrammen. I examensbevis från komvux behöver inte den kursen ingå utan man kan antingen ha examen inom ett annat område än naturvetenskap-teknik eller utesluta den kursen även från examen i natur-teknik, om man, för övrigt har tillräckliga poäng inom naturvet.ämnen.
    Boka tid med SYV på komvux för att diskutera på vilket sätt som du kan höja ditt meritvärde.

    Studie- och yrkesvägledare