Linn Daum
    Hej!

    Jag går mitt sista år på gymnasiet just nu. Jag läser ett fjärde tekniskt år och har sex kurser kvar och ligger just nu på 17,78 i meritvärde, däribland ett D i matte 2b. Mitt mål är att försöka komma in på juristprogrammet till höst (kommer nog inte komma in men värt ett försök), och jag kör både spanska 1 och spanska 2 samtidigt just nu och ligger på A i båda kurserna. Men bägge kurserna ger ingen extra meritpoäng utan det är i så fall spanska 3 och spanska 4. Jag var väldigt duktig i högstadiet i spanska och var nästan flytande i språket men fick ett streck i 9:an pga. depression och blev sjukskriven för det, men jag behärskar fortfarande efter ca fyra år språket väldigt bra och därför går det så bra i de två kurserna. Men min spanska lärare frågade mig nu om jag skulle vara intresserad av att göra en prövning i spanska 3 för att när min lärare var sjuk så fick vi vara med läraren som undervisade i spanska 3 och 4 och hon frågade mig också om det, så jag antar att hon berättade för honom att hon tror jag skulle kunna klara det. Men då kanske jag kommer att klara ett E i spanska 3 kursen, så min fråga är följande:
    Skulle det vara värt att uppoffra ett A i spanska 1 och få ett E i spanska 3 om man tänker meritmässigt? Är ju intresserad av det där 0.5 extra meritpoängen och om det är så att man får den meriten man får av sitt betyg i den kursen samt 0.5 på köpet. För att förtydliga mig själv lite mer så kan vi säga att ett E ger en ökning på 0.1 och jag undrar då om det är så att man, pga. extra meritpoängen, får då ”sammanlagt” en ökning på 0.6 i sitt meritvärde?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du förlorar inget på att göra prövning i spanska 3. Du förlorar inte ditt betyg i spanska 1. Satta betyg gäller. De försvinner inte.
    Boka gärna tid med Syv på din skola. Jag är inte alls säker på att du får göra prövning i spanska 3 medan du går på gymnasiet.

    • Linn Daum : Ah, okej! Men är det så det funkar med betyg på en extra merit kurs? Att man får, som i detta fallet, 0.5 extra i sitt meritvärde utöver det man får som betyg i kursen?
    • Anna : Betyget du får i en kurs som ger meritpoäng kommer även räknas in i ditt jämförelsetal. Till högskoleutbildningar i Sverige konkurrerar man med sitt Meritvärde som är summan av Jämförelsetalet + meritpoängen. Jämförelsetal = snittbetyget. Exempel: om du har alla A-betyg i alla kurser i ditt examensbevis får du jämförelsetal på 20.0. Har du ett betyg E i en 100poängskurs (som t.ex en språkkurs) men resten av kurserna betygsatta med A, får du jämförelsetal på 19.6 men om den kursen i vilken du har E-betyget ger dig + 0.5 meritpoäng, då plussas 0.5 till jämförelsetalet. Utan den kursen hade du 20.0 som meritvärde. Med E i den kursen kommer du ha ditt nya meritvärde på 20.1 (19.6 + 0.5), på så sätt blir det en höjning (i detta exempel med + 0.1) - med det exempel vill jag påvisa att även om man endast har E i en kurs som ger meritpoäng, så vinner man ändå lite i höjningen av meritvärdet (jämfört med att man har A-betyget i en likastor kurs som inte ger meritpoäng).
    • Linn Daum : Ah, tack så mycket!
    • Mikael : Vi på fråga Syv är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer