Visp

    Vi säger att jag går ut gymnasiet med f i tre ämnen och får därför ingen gymnasieexamen. Om jag efteråt tentar av de kurserna jag fick f i på egenhand, kommer det göra att jag får en gymnasieexamen som gör att jag kommer kunna söka till universitet? Om man ska formulera frågan på ett annat sätt: kommer min "gymnasieexamensstatus" att uppdateras efter att jag har tentat av dem till att jag nu har godkänt i tillräckligt många kurser för att få en examen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är skillnad på var du ska "tenta av" kurserna... Om en elev inte uppfyller kraven för examensbevis, kan två helt olika situationer uppstå:
    1. om du går ut gymnasiet med ett studiebevis kan du söka till Komvux för att komplettera upp till examensbevis; du läser då mot examensbevis från komvux; i examensbevis från komvux får prövningsbetyg ingå. Komvux kan inte utfärda examensbevis utan att du "har läst" minst en kurs på komvux (en kurs som kommer ingå i ditt examensbevis). ang.hur komvux i olika kommuner definierar "läst på komvux" kan vara olika: det går kanske bra att du gör prövningar på eller via komvux, så kan komvux klassa det som om du "läst minst en kurs på Komvux" men det är ju fördelaktigare för dig att just läsa kurserna på komvux: för det första så är det lättare att få högre betyg om man läser en kurs, jämför med att man endast gör prövning och för det andra, så kan du under vissa förutsättningar ha rätt till studiestöd (utbetalningar från CSN) om du går/läser kurserna men när du förbereder dig till prövningar gör du det på din fritid och inte har rätt till utbildningar från CSN.

    2. om du på din gymnasieskola får förlängt studiegång, så får du inte ut ngt utbildningsdokument i slutet av årskurs 3 utan du ska fortsätta vara gymnasieelev även efter sommaren, till nästa höst. Hur och när du kan bli klar med kurserna kan i så fall vara olika: antingen läser du om kurserna under nästa läsår på din gymnasieskola eller så gör du prövningar på din gymnasieskola och när du uppfyller kraven för examensbevis får du ut examensbevis från gymnasiet. Men det är inte elevens rättighet att få förlängd studiegång; rektorn ansöker hos din kommun (det handlar om pengar, alltså om vem som ska bekosta utbildning eller prövningar som du får) och det beviljas oftast endast om särskilda skäl finns som har med elevens hälsa eller social situation att göra eller om eleven är artist och uppträder på proffsnivå eller elitidrottar och på grund av det ej kunde bli klar med gymnasiet på 3 år.

    Det finns också en annan möjlighet - att söka till allmänna kurser på folkhögskolorna. Där läser du mot omdöme om grundläggande behörighet men omdöme kan också inkludera särskild behörighet. Med omdöme prövas du i BF-urvalet om du söker till svenska högskole-universitets utbildningar. Högsta möjliga omdöme är 4.0. Om du med godkända resultat genomfört minst 2åriga studier på gymnasiets nationellt program, kan du få omdöme på ett läsår... snabbare går det inte att få ut ett omdöme. Du får söka till vilken folkhögskola som helst, i hela Sverige. Är du 18 år då är du tillräckligt gammal för det. Om studieformen folkhögskola var god läs på framtid.se/studier/folkhogskola

    Du kan undersöka möjlighet för dig att få förlängd studiegång och om du får ett positivt svar, så finns det flera fördelar (jämfört med Komvux): en stor fördel är att du på gymnasiet garanterat får läsa kurser som krävs för examensbevis + kurslitteratur är gratis och du får gratis lunch och åkkort om det behövs... inget av det har komvux-studerande rätt till: Du kommer söka till varje kurs på komvux och invänta antagningsbesked som kan t.ex säga PLATSBRIST. Men på komvux behöver du inte nödvändigtvis läsa samma kurser i vilka du på gymnasiet fick F (det är friare vilka kurser som får ingå i examensbevis från Komvux).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Visp :

      Oj det var oroande. Jag har nämligen planerat att jobba efter jag har gått ut gymnasiet och har därför inte möjlighet att läsa på komvux. Därför tänkte jag att jag kunde tenta av kurserna själv på egen hand. Så du säger att även om jag gör det kommer de inte räknas in till att jag får en gymnasieexamen?

    • Milla : Komvux har ofta distans att erbjuda- kolla med komvux i din kommun. Läs också om (en gång till) mitt svar ovan där jag skriver om att prövningsbetyg kan/får ingå i examensbevis från komvux men du kan behöva (eventuellt) läsa minst en kurs på komvux som du förhoppningsvis kan läsa på distans.
    • Visp : Tack för hjälpen!
    • Milla : Jag är glad om mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till!
    Läs alla kommentarer