Fiona

    Hej! Jag går min sista termin på gymnasiet och tänker ansöka till en utbildning som kräver matte 3b. Jag har klarat av kurserna engelska 7, franska 4 och franska 3. Alla dessa ger sammanlagt 2.5 meritpoäng. Men jag har också läst matte 4. Så om jag ansöker till utbildningen som jag nämnde ovan, får jag någon meritpoäng för att ha läst en högre matte kurs? (Jag har hört att man kan få extra meritpoäng om man har läst någon högre kurs än vad som krävs i grundläggande/särskild behörighet)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Fiona,

    svar på din fråga är (tyvärr) Nej. Maximalt antal meritpoäng som man kan få är 2.5 och ingen kan få fler än max antal för att det är "max". Du får gärna läsa information på gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare