Isabella

    Hej! Jag undrar om man får göra prövning i nians matte fast att man har avslutat gymnasiet efteråt. Jag har sökt ett jobb i England där de kräver att man har C i GCSE Maths och från svenska betyg är det slutbetyget i nian det motsvarar. Jag fick bara G där så därför undrar jag om jag kan få göra prövning för att kunna höja mig. Tacksam för hjälp!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Isabella,
    det finns inga förbud mot att göra prövningar i grundskolekurser. Prövningsavgift är på 500 kr.
    Enligt Skolverket, bör prövningar erbjudas i de kurser i vilka "undervisning pågår" och undervisning pågår ju i grundskole-matte; den pågår på så gott som alla svenska grundskolor och även på många komvux.
    Så, vänd dig till prövningsenheten eller till komvux i de kommuner som ligger inom pendlingsavstånd från dig.
    Om du ej får ett positivt svar, t.ex du får svar att de ej erbjuder prövning i matte grund, ring till Skolverkets upplysningstjänst: 08-527 332 00.

    Vänligen och Lycka till!
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare