Rono

    Hej! Jag läser nu två kurser på Komvux som motsvarar 250 poäng under 20 veckor, och ska även söka två till kurser som då blir 200 poäng på 10 veckor. Då läser jag alla fyra kurser samtidigt under mars, men jag antar att det blir mer än heltidsstudier. Kan man prata med den syv på komvux för att eventuellt se överseende för att jag ska få en examen till att söka för min drömutbildning nu i höst2022, eftersom att utbildningens antagning endast är på hösten i den stad jag vill läsa,.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rono! sista dag för komplettering av högskoleansökan till hösten 2022 planeras bli den 21 juni 2022. Det är den dagen som du (som senast) behöver ha alla betygen "i handen". Du kan givetvis prata med syv-en på komvux. Heltidsstudier på gymnasienivå = 20 gymnasiala poäng per vecka. Anledningat till varför komvux inte gillar ge plats på fler kurser, så att det blir mer än heltid är flera:
    - en anledning är att komvux befarar att man inte klarar av att läsa på mer än 40 timmar i veckan och samtidigt uppnå godkända betyg;
    - en annan anledning är att komvux vill att platserna på kurserna ska räcka till flera sökande (om en person ska läsa på mer än heltid och en annan inte får läsa alls, för att budgeten ej räcker för att erbjuda utbildningsplatserna för alla, eller i alla fall inte för alla samtidigt, då anses det som orättvist).
    Å andra sidan är det mycket tråkigt om du skulle bli försenad ett helt år "bara för att" du till 21 juni 2022 ej hinner få betyg i kanske en enda "sista kurs" som du behöver för behörighet. Prata med syv-en på komvux. Förhoppningsvis kan du få plats på kurserna så att du blir behörig och kommer delta i konkurrensen om utbildningsplats. Och sedan också kommer in! Vi håller tummarna!