Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vi rekommenderar information om meritpoäng på gymnasieGuiden.se/meritpoäng -- till de flesta utbildningar på de svenska högskolor och universitet får man + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i kursen Moderna språk 3. Undantag: vissa icke-statliga lärosäten erkänner inte meritpoängen, över huvudet taget men de är väldigt få; vill man utbilda sig till Språklärare och särskild behörighet till utbildningen kräver moderna språk 3 då får man inte meritpoäng för den kursen för att den kursen krävs för behörighet (särskild behörighet) och detsamma gäller andra utbildningar som kräver mod.språk3, t.ex finns några program med internationell inriktning där mod.språk3 uppges inom särskild behörighet.
    Att det på din gymnasial utbildning ingår en kurs inom ämnet Moderna språk som obligatorisk påverkar inte din möjlighet att få meritpoäng för mod.språk 3. På ditt program på gymnasiet kunde du t.ex läsa franska 1 eller tyska 1, men du valde att fortsätta med samma språk som du läste på grundskolan och läste därför nivå 3 i spanska (du ska inte straffas på grund av att det på ditt program ingår en kurs i mod.språk som obligatorisk... du får alltså meritpoäng för mod.språk3 men tänk på att det är inte 100% av utbildningar som godkänner meritpoängen och att max antal meritpoäng man kan få är 2.5
    Om du genom engelska 7 och högre mattekurser uppnår max antal meritpoäng (2.5) då kan du inte få fler, även om du skulle ha godkända betyg även i mod.språk 3 och 4.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Wasim K. : Tack för svaret! Jag tänker plugga till läkare efter gymnasiet. Då ser jag att det är endast matematik 4 och NO-kurser som krävs för att vara behörig till läkarutbildningen. Visst det skulle innebära att om jag läser moderna språk 3 (meritpoäng 0,5), matematik 5 (meritpoäng 1) och engelska 7 (meritpoäng 1) kommer jag att uppnå maximal meritpoäng (2,5)?
    • Milla : Ja, om du får Godkända betyg i de kurserna!
    • Wasim K. : Ja, okej. Nu förstår jag. Tusen tack för svaren!