Dalia
    Hej, jag undrar ifall jag skulle åka fast för plagiat ifall jag skulle skicka in min väns uppsats som går i en annan skola. Ifall jag skulle ta min väns text och sedan skicka in det till en lärare och dom t.ex skulle kolla plagiat genom att skicka det till Urkund, skulle det rankas som plagiat? Skulle det synas på Urkund att en sådan text redan finns i systemet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vi på FRåGA SYV avråder bestämt från att skicka kompisens text som din egen och detta oavsett vilken skola din kompis går på. Du ska utföra uppgifterna själv. Det är ju du som vill ha betyg och med det måste också skaffa dig kunskaperna som motsvarar det betyget som du strävar efter.

    Studie- och yrkesvägledare