S_

    Hej, Jag undrar om man får byta vuxenutbilning? Vuxenutbildningen i min kommun känns det inte jätte bra med. Dem har tidigare räknat fel på mina betyg, sa att jag ej fick plocka med en 100 poängs kurs som jag enligt skolverket fick plocka med (jag ringde själv till skolverket och frågade). Jag får ingen hjälp med kurspaket som kommunen har. Rektorn skrev till mig: "Vad gäller studievägledning så har du haft kontakt med flera av våra studie-och yrkesvägledare och för tillfället så kan vi inte hjälpa dig på fler sätt. " Får vuxenutbildningen neka mig hjälp och kontakt hos dem?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    tråkigt att du upplever att du är felaktigt bemött på vuxenutbildningen. Vuxenutbildningen är detsamma som komvux och komvux är en förkortning för "kommunal vuxenutbildning" och det är alltså den kommunen där du är folkbokförd som ansvarar för att ge dig utbildning och vägledning (vid behov). Du kan inte vända dig till en annan kommun (med undantag av om du behöver läsa på grundskolenivå). Folkbokför du dig i en annan kommun, tillhör du då en annan vuxenutbildningen (i den nya kommunen) - det kanske kan bli en bra lösning för dig (alltså om du kan folkbokföra dig i en annan kommun)? Var du faktiskt bor, spelar i detta fallet ingen roll; det är var du är folkbokförd som blir avgörande. Allmän information om studieformen komvux kan du läsa på Framtid.se/studier/komvux
    Vad gäller klagomål om felaktig information, så är jag inte särskilt förvånad: reglerna är många och komplicerade och personal på komvux är ofta överhopade med ärenden och det är inte så svårt att göra fel, när regelverket är krångligt och man har för mycket att göra (tyvärr). Det är, oavsett, orsak, mycket beklagligt att det blev så i ditt fall.
    Det är bra att du kontaktade skolverket, men om du vill klaga då är det till Skolinspektionen du vänder dig (är i alla fall min uppfattning).
    Vi på FRåGA SYV kan hjälpa dig med svar på dina frågor (i den mån som vi kan, alltså mest med allmän information om vad som gäller). Vi har ingen jurist bland oss och frågan om dina rättigheter i kontakter med skolväsendet är en skoljuridisk fråga, så vi kan inte rätta till de felen, även om vi kanske förstår att felet har begåtts.
    Du är välkommen att ställa frågorna till oss, så svarar vi så gott vi kan!
    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Studie- och yrkesvägledare