Emma
    Hej!
    Tänkte läsa upp Matte 3b på komvux för att därefter kunna plugga vidare till fastighetsmäklare. Har alltid haft ganska svårt för matte men förutsatt att jag klarar matte 3b, hur mycket matte är det därefter jag läser på högskolan egentligen? Och vad är det för sorts matte inom detta programmet?

    Sist men inte minst, hur mycket matte är det i yrkeslivet sedan, extrem svår sådan? (Tänker att gymnasiematten som jag har svårt för egentligen inte har med yrket att göra sen, sitter väl inte med ekvationer och supersvåra uträkningar precis?)

    Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emma!
    Inne på fastighetsmäklarutbildningen läser man inte matematik. Man läser ekonomiska kurser som kräver att man kan tänka logiskt och räkna en del. Se påhttp://www.hig.se/Ext/Sv/Utbildning/Hitta-utbildning/Program/Programsidor/Grundniva/Fastighetsmaklarprogrammet-180-hp/Kurser-inom-programmet.html

    Eftersom det i behörighetskraven ingår att man bör ha lägst betyget E i matematik 3, då har bedömning gjorts att de kunskaper behövs. Du kanske kan få ett bättre svar på din fråga och mer utförlig förklaring från Studievägledare på Fastighetsmäklarprogrammet. Du kan t.ex. kontakta Jonas Molin via mailadressen [email protected]

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Du går gärna höra av dig igen!
    Lycka till med dina studier!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej!
    • : Inne på Malmö högskolas hemsida står inte att man läser så pass mycket företagsekonomi som i länken du skickade. Är det olika, eller man gör det i Malmö också bara att det inte står förklarat på det sättet i deras kursförklaring?
    • : För i Malmö ska man läsa ännu mer psykologi och juridik, vilket gör mig intresserad av programmet. Nu blir jag dock osäker haha..
    • : http://edu.mah.se/sv/Program/SGFPR#Syllabus
    • Anna : Det är bra om du hör med Studievägledare eller utbildningsansvarig på jUST DEN utbildningen där du vill läsa i så fall. Vissa skillnader kan finnas mellan utbildningar på olika orter.
    • Anna : Du kan t.ex. kontakta Ola Püschel [email protected] Telefon: 040-66 58199 som är Studievägledare på Mah.
    Läs alla kommentarer