Nina08

    jag ligger nu i snitt på E och upp till B men jag vill försöka få samma i allt typ ett C eller B och jag vet inte hur för hur mycket jag än pluggar blir det max ett D eller C Hur gör jag?!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag vill först tipsa dig om att du kan vässa din Studieteknik; även om du idag redan har bra studieteknik, så kan det bli ännu bättre! Se våra bästa tips om Studieteknik som vi samlade på gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik
    Sedan vill jag också påpeka att det är i första hand för Kunskapernas skull som man ska läsa, och betygen följer med... så att säga. Gör du ditt bästa i varje ämne och varje kurs du läser, då gör du så bra du kan! Det är svårt att på förhand bestämma sig för en viss specifik kunskapsnivå, utan vi rekommenderar att göra sitt bästa på varje lektion och i varje hemuppgift och på varje prov och då gör man så gott man kan! Det går inte att "hoppa ur skinnet" (hoppas du förstår vad jag menar)... det är tyvärr så att vissa elever kommer inte uppnå högre betyg, i alla fall i vissa ämnen och då får man "leva med det". Jag ska också samråda med kollegorna och återkommer till dig!
    Lycka till i dina studier!

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen!
    Jag har samrått med kollegorna och kom fram till att jag vill ge dig följande svar:

    För att förbättra dina betyg kan du prova några av följande strategier:

    1. **Studieteknik**: Ibland handlar det inte om hur mycket tid man spenderar på att studera, utan hur man studerar.

    2. **Tidsplanering**: Se till att du planerar din studietid väl. Ha en kalender där du antecknar viktiga datum och "deadlines" och försök att bryta ner ditt skolarbete i mindre uppgifter.

    3. **Förståelse eller Memorering?**: Försök att verkligen förstå ämnet istället för att bara memorera. Förståelse kan hjälpa dig att bemästra materialet på ett djupare plan.

    4. **Fråga om hjälp**: Om du kämpar med ett visst ämne, tveka inte att be din lärare eller en klasskompis om hjälp. De kanske kan förklara det på ett annat sätt som du förstår bättre.

    5. **Studiegrupper**: Om det är möjligt, överväg att skapa eller gå med i en studiegrupp. Att förklara saker för andra eller diskutera ämnen kan förbättra din förståelse.

    6. **Sömn och hälsa**: Din mentala och fysiska hälsa påverkar dina prestationer i skolan. Se till att du får tillräckligt med sömn, äter balanserat och tar pauser när du behöver.

    7. **Självreflektion**: Fundera på varför du inte presterar som du önskar. Är det motivation, distraktion, tidsbrist eller något annat som utgör hinder i dina studier?

    8. **Fokusera på de svaga punkterna**: Identifiera de ämnen eller delar av ämnet du har svårt för och lägg extra tid på dem.

    9. **Tillämpning i praktiken**: Försök hitta sätt att använda det du lär dig - i praktiken. Detta kan hjälpa till att förankra kunskapen.

    10. **Feedback**: När du får tillbaka ett prov eller uppgift, granska det noggrant. Lär dig av dina misstag och ta reda på vad du kan göra bättre nästa gång.

    Kom ihåg att du inte är ensam i att känna så här, och det finns resurser och verktyg som kan hjälpa. Det viktigaste är att inte ge upp och fortsätta söka metoder och strategier som fungerar för dig!

    • Nina08 : Tack!!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!
    • Milla : Jag har nu utökat mitt tidigare svar till dig.