Jamie

    Hej För några dagar sedan tog jag studenten och samtidigt fick jag mina slutgiltiga betyg på min utbildning. Dagen efter märkte jag något som jag anser är ett felaktig betyg. I en kurs fick jag C i slutbetyg fastän jag har haft flera dialoger under kursen gång med läraren där jag har fått informationen att jag hade ett A. Det sista samtalet skedde efter att alla uppgifter var inlämnade och jag inte hade någonting kvar. Är det möjligt att en lärare gör detta? Och om det är det vilka grunder skulle kunna finnas? Ur mitt perspektiv har jag fått felaktig information och man kan nästan säga att jag har blivit ljugen rätt upp i ansiktet. Om en lärare tydligt berättar för mig flertalet gånger att jag har ett A i kursen bör det stämma, eller hur? Jag har redan kontaktat den berörda läraren och skolans rektor men väntar på svar. Finns det något jag kan tänka på när jag tar detta ärende vidare, är det någonting som jag kan använda i min fördel och vilka saker kan läggas emot mig?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jamie,
    kan du på något sätt bevisa vad läraren har sagt till dig? Om hans/hennes ord kommer stå mot ditt (vi befarar att läraren påstår att hen har sagt att du ligger på C-nivå och kommer få det betyget) - kan du påvisa att något annat var sagt? Om inte, då är jag rädd att betyget kommer stå fast och du kanske (tyvärr) inte blir trodd på. Det säger jag utifrån de många fall som jag känner till - man är benägen tro på läraren mer än på eleven, om de inkommer med olika uppgifter. Nu vet vi på FRåGA SYV inte alls vad som har hänt. Förhoppningsvis är det "felskrivning" som blir ändring på. Det är mycket sällsynt men händer att "mänsklig faktorn" gör att det blir fel i sådana fall som du beskriver i din fråga.
    Du får gärna återkomma och berätta vad för svar du fick från läraren och rektorn.
    Om du kontaktade oss tidigare, skulle jag råda dig först få svar från läraren och inte direkt kontakta rektorn. Detta pga i fall läraren skulle svara att hen av misstag satt fel betyg. Men nu har du redan kontaktat både läraren och rektorn.
    I o f s är det rektorn som är ytterst ansvarig på skolan. Men det är läraren som sätter betyg.
    Om läraren är behörig (har legitimation för rätt ämne och rätt nivå - men "fel nivå" menar jag att om grundskolelärare undervisar på gymnasiet, t.ex på grund av lärarbrist) så är det nästintill omöjligt att få betyget höjt.
    Som du själv förstår, så vet vi inte här på FRåGA SYV vad som var sagt under ditt samtal med läraren, eller vilka kunskaper du har - så vi kan inte ha någon åsikt om vad skulle vara Rätt betyg.
    Utifrån det du beskriver, tänker jag: kan det vara så att du har redan lämnat in uppgifterna i slutet av kursen men läraren har inte ännu rättat det du har lämnat in när ni hade ert samtal? Har läraren verkligen sagt att du får A som kursbetyget (på hela kursen) och sedan utan någon vidareförklaring fick C? Försök minnas exakt vad som hände och när. Detta i fall rektorn vill be dig återge allt i detalj.
    Men tyvärr kan det också bli så att du får svar från både läraren och rektorn att de anser att du fick rätt betyg. Jättesvårt att få betyget höjt - jag kan inte minnas något fall på senare år där betyget skulle höjas i en liknande situation.
    Nu påstår jag inte att det är helt omöjligt eller aldrig har hänt, men känner personligen inte till några sådana fall.
    Däremot höjning från F till E när rektor ingriper och sätter "rektors betyg" - förekommer (rektor får ej sätta högre betyg än E, alltså rektorn kan endast höja upp till godkänt, E, betyg).
    Att rektorn skulle övertala läraren att höja ditt betyg, om läraren påstår att du fick rätt betyg, kan jag inte "se framför mig" (sådant brukar inte hända, nämligen, - i alla fall oss veterligen).
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Du får jättegärna höra av dig och berätta hur det går, vad du fick för svar från läraren och rektorn! Lycka till!
    Julia SYV