Hej Ferit!
    Jag tror tyvärr att ingen sådan kort utbildning (i alla fall vad gäller kunna jobba som Aktiemäklare i Sverige) går att hitta. Du får gärna kika på Framtid.se/yrke/aktiemäklare - i stycket Utbildning läser man följande: "Mäklare inom finans har traditionellt en examen som civilekonom eller civilingenjör med inriktning industriell ekonomi. För att arbeta som aktiemäklare krävs även en specialistlicens genom SwedSec-utbildning."
    För att kunna få specialistlicens genom SwedSec-utbildning - behöver man få anställning inom finansbranschen och när man är anställd kan man gå utbildning (via sin arbetsgivare) som leder till den licensen. Var god läs om det swedsec.se/licensiering
    Att få den typen av anställning inom finansbranschen som kan ge möjlighet att gå den specifika utbildningen utan åtminstånde 3-årig högskoleutbildning med ekonomisk inriktning tror jag inte är möjligt.
    I praktiken krävs det ofta en längre utbildning än endast 3 år. De flesta som i Sverige får licens som aktiemäklare har examen från civilekonomprogrammet (som är en 4-årig utbildning på högskolenivå, på heltid) eller ännu längre utbildning i grunden, t.ex examen från civilingenjörsprogrammet (som är en 5-årig utbildning på högskolenivå, på heltid).
    *** *** ***
    Jag förstår om du i din ålder inte vill satsa på en lång högskoleutbildning. Det finns dock exempel på att personer ganska mycket äldre är du är läser långa högskoleutbildningar och sedan får jobb när de kanske har endast ett par år kvar att jobba innan pensionen. Med det sagt, så har jag full förståelse om du inte vill påbörja en lång utbildning. Är du intresserad av yrken inom ekonomi - ta en titt på Framtid.se/yrke/ekonomiyrken - det finns ett ganska stort antal olika yrken som mer eller mindre handlar om att jobba med ekonomi.
    Kortare utbildningar (t.ex utbildningar på 3 eller 4 terminer) finns inom yrkeshögskola. De leder dock inte till möjlighet att få licens att jobba som aktiemäklare (i alla fall inte i Sverige). Nedan finns några snabblänkar till beskrivningar av några yrkeshögskoleutbildningar som förhoppningsvis kan bli av intresse för dig:
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/bank-och-forsakringsradgivare
    utbildning/nackademin/business-intelligence-analytiker
    utbildning/affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom
    utbildning/ihm-business-school/ekonomi-redovisnings-konsult
    utbildning/fei-foretagsekonomiska-institutet/key-account-manager