Marcus
    Hej! Jag har alltid älskat att vara kreativ - måla, teckna, skapa, forma, fotografera och allt därtill. Å andra sidan har jag pluggat på naturvetenskapsprogrammet och tycker även om att lösa problem med de metoder som man använder i matematiken, fysiken och i kemin. Nu när jag ska igång med att läsa på universitetet vill jag gärna kombinera mitt intresse för design med min förkärlek till matematikens lagar, men det har dessvärre varit svårt att hitta en utbildning som passar in på det här - existerar det ens?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, Marcus!

    Alla utbildningar på högskolenivå i Sverige kan man hitta via www.studera.nu - både fristående kurser och program. Ansökningsperiod till hösten 2016 börjar 15 mars och den dagen ska man kunna se alla som går att söka till hösten 2016 (det kan, alltså, dyka upp nya utbildningar då).

    Tänk på möjlighet att sätta ihop din egen kandidatexamen av fristående kurser. Kandidatexamen är det 180 högskolepoäng (minst) = 3 års studier på heltid och av dem 90 hp (3 terminers studier på heltid) i ditt huvudämne - t.ex. Matematik eller Kemi eller något annat ämne.

    Du kan, alltså, söka fristående kurser i det ämnet som du är intresserad av och läsa i 1,5 år och under den tiden komma på (kanske i samråd med Studievägledare på din högskola) - vilka andra fristående kurser du vill söka - för att få ihop till Kandidatexamen.

    Kika också på www.yhguiden.se - om det ev. finns ngt. intressant för dig inom Yrkeshögskolan. Exempel på YH som kan vara av intresse för dig - 3Dgrafiker. Nya YH kommer att läggas upp i slutet av januari- början på februari 2016 (då beslut från Myndigheten för Yrkeshögskola kommer om vilka YH som får starta under 2016 och längre fram).

    Jag vill också tipsa om en ny utbildningsform KKU - konst och kulturutbildningar. Exempel på KKU: Arkitektur-och-design; eller ett annat ex - Arkitekturutbildningen.

    Jag känner inte dig och vet bara det som du skriver i din fråga. Utifrån den info som du gav, så tycker jag att Arkitekt eller Inredningsarkitekt - kanske är de yrkena som skulle passa att utbilda sig till - för din del (då man i de yrkena kombinerar matematisk problemlösning med konstnärliga uttryck, när man planerar för att bygga eller renovera/inreda).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare