Benim

    Hej, Om jag läser 'Organisering och ledning av arbete och välfärd' i Halmstad, kan jag bli utbildad som HR-speciallist eller måste jag läsa personalvetarprogrammet för att kunna bli och jobba inom HR?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej  Benim,
    jobba inom HR kan man i Sverige med diverse olika utbildningar "i bagaget".
    Om du vill läsa den här utbildning, då råder jag dig välja inriktning Arbetsvetenskap inom den utbildningen.

    Du är intresserad av yrket HR-specialist. Yrket är inte reglerat, dvs finns inga strikta krav på vilken utibldning man måste ha; det blir upp till varje arbetsgivare att bestämma vem de vill anställa som HR-specialist.

    Exakt vilken utbildning som leder till att man kan få jobb som HR-specialist, är därför mycket svårt att svara på, det finns många olika passande högskoleutbildningar, t.ex kan man ta generell kandidatexamen med påbyggnadsutbildning i Arbetslivspedagogik - lärande, utveckling och ledarskap i organisationer.

    Kurser i arbetsrätt och ekonomi (företagsekonomi) är också mycket värdefulla utbildningar för dem som vill jobba som HR-specialister och kan ge stora fördelar när man söker jobb.

    En möjlig väg att gå är att läsa Personalvetarprogrammet, som finns på några olika högskolor / universitet (jan 2018), bl.a Umeå universitet, Örebro universitet, Södertörns högskola i Stockholm, Göteborgs universitet samt Högskola i Väst (Trollhättan).

    Man kan dock välja t.ex ett program i ekonomi eller sociologi och i dessa välja inriktning "Organisation och ledarskap" eller "Arbets- och organisationspsykologi" samt också läsa en extra kurs i arbetsrätt.